Title: | Playful AR - Playfulness and augmented reality in a route planning application |
Author(s): | Pitkonen Piguet, Idamaija |
Date: | 2019 |
Language: | en |
Pages: | 51 |
Department: | Department of Media Median laitos |
Degree programme: | New Media Design and Production |
Supervising professor(s): | Vuori, Rasmus |
Thesis advisor(s): | Lucero, Andres |
Keywords: | playfulness, augmented reality, AR, mobile application, user experience, PLEX framework |
Location: | P1 OPINNÄYTTEET D 2019 Pitkonen Piguet | Archive |
|
|
Abstract:Denna avhandling utforskar implementationen av lekfullhet i en ruttplaneringsapplikation med hjälp av förstärkt verklighet (augmented reality / AR). Medan AR i sig har funnits sedan 1960-talet är användningen av det i smartmobiler ett helt nytt område. Potentialen för AR som ett vardagsverktyg växer i takt med utvecklingen av teknik och användningen av kamerorna i smartmobiler. Eftersom AR är en ny användarupplevelse, finns det fortfarande problem med den och åsikterna om hur den bäst ska utnyttjas varierar. Den preliminära idén för avhandlingens koncept var en ruttplaneringsapplikation med AR som hjälper användaren orientera sig själv i en 3D-värld. Många nu existerande AR-applikationer är spel eller utnyttjar AR på ett lekfullt sätt vilket kan göra användarupplevelsen mer njutbar för användaren. Lekfullhet kan användas som ett sätt att introducera användare till ett nytt sätt att navigera, inte bara nya applikationer och teknik, utan också i den verkliga världen. I denna avhandling förverkligades kombinationen av ar-appen och lekfullhet med hjälp av ett så kallat “Playful Experience Framework” (PLEX). En videoprototyp gjordes baserat på PLEX kortens koncept. Videoprototypen användes sedan i in-tervjuer där designkonceptet förklarades. Syftet med intervjuerna var att mäta den övergripande reaktionen på denna typ av applikation och svara på frågor som: vem skulle använda den, hur skulle de använda den, och hur den lekfulla upplevelsen upplevdes. För att se hur man skulle kunna fortsätta med konceptet och huruvida det var en genomförbar idé eller inte, var motta-gandet av den lekfulla aspekten av applikationen speciellt viktig i analysen av svaren. Det allmänna mottagandet av konceptet var positiv och många sade sig vilja testa prototypen, vilket skulle vara nästa steg i utvecklingen efter det att en ny iteration är färdig, med korrigeringar av de problem som identifierats i den nuvarande versionen. |
|
|
Unless otherwise stated, all rights belong to the author. You may download, display and print this publication for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Page content by: Aalto University Learning Centre | Privacy policy of the service | About this site