Ordinary embankments have limited applicability as support structures for high-speed trains. Embankments are not used at all for high-speed maglev trains; rather, elevated concrete beams on pillars are used for trains operating with this technology. In rail traffic, the need to develop rapid transport connections has largely focused on the manufacture of high-speed train technologies, more so than tracks. The development of tracks for both maglev and high-speed trains remained an unsolved problem. A reason for this may be that, in the case of traditional ground-supported embankments, higher train speeds and the transport of greater goods volumes have been addressed through train development.
This dissertation addresses how the development of a continuous steel railway beam bridge can help to solve the problems of classic railways and high-speed train railways. In this research, it has been important for the developer and manufacturer of the railway beam to co-operate with the end client in order to create a factual concept addressing the development needs. The research question concerns which kind of steel beam would have the necessary structural strength, and how it could be manufactured within tolerances. The work aims to develop a steel railway beam for maglev and high-speed train applications in order to solve the research question.
Due to the technology employed in this research, ordinary methods cannot be used to manufacture a continuous steel-beam railway bridge. This is due to tight tolerances and the necessity of economical manufacture. The product idea and manufacturing method have been developed as an integrated process between the companies in which the end client perspective has been determined by analysing the railway beam structure and the efficient manufacturability of the beams. This dissertation demonstrates that the steel railway beam has been developed as a product structure and manufacturing method system. Many end-user clients benefit from this research.
The new manufacturing method developed in this research uses continuous energy input measurement and monitoring during the manufacture of the railway beams specified in the project, and the system stores and reports on the railway beam product and manufacturing data. The manufacturing tolerances of the railway beam are achieved by using the method and its affordable implementation and equipment. The benefit of the new method and system is that the manufacturing process can automated produce a dimensionally accurate railway beam in accordance with the specifications. The aforementioned aspects demonstrate that the system can be used widely in steel construction applications, such as railways, bridges and ships, etc.
Tavanomaisten junarata- maapenkereiden käyttö nopean junan tukirakenteena on rajallista. Nopean maglev- suurnopeusjunan teknologiassa ei ole pengertä lainkaan,vaan on käytetty betonista palkkia pilareitten päällä. Rautatieliikenteen tarve kehittää nopeita liikenneyhteyksiä on kohdistunut kuitenkin pääasiassa nopeiden junien teknologioiden valmistamiseen, eikä niinkään ratoihin. Junan radan kehittäminen sekä maglev- että nopeita junia varten on jäänyt ratkaisematta. Syynä tähän voi olla klassisen maanvaraisen ratapenkereen ongelma, jossa junien nopeuksien kasvattaminen ja lisääntyvien tavaramassojen kuljettaminen on pyritty ratkaisemaan junia kehittämällä.
Tämä väitöskirjatyö kehittää klassisen rautatien ja nopeiden junien rautateiden ongelmien ratkaisuksi teräksisen kiskopalkin jatkuvana siltana. Tutkimuksessa on ollut tärkeää, että kiskopalkin kehittäjä ja valmistaja luovat tosiasiallisen konseptin loppuasiakkaan kanssa kehittämistarpeesta. Tutkimuskysymys on, minkälainen teräspalkki on riittävän lujarakenteinen ja kuinka ne voidaan valmistaa toleransseissa. Työn tavoitteena on kehittää teräksinen kiskopalkki magneetti- ja nopean junan sovellutuksiin siten, että tutkimuskysymykset saadaan ratkaistua.
Tutkimus soveltaa teknologiaa, jossa jatkuvan teräspalkkisen rautatiesillan valmistamiseksi tavanomaiset valmistusmenetelmät eivät ole mahdollisia. Tämä johtuu tiukoista toleransseista ja taloudellisista reunaehdoista. Tuoteidea ja valmistusmenetelmä on kehitetty yritysten välisenä integroituna prosessina jossa loppuasiakkaan näkökulma on saatu analysoimalla teräksisen kiskopalkin rakennetta ja palkin tehokasta valmistettavuutta.Tämä väitöskirja osoittaa, että teräksinen kiskopalkki on kehitetty tuoterakenne-, valmistusmenetelmä- ja valmistusmenetelmän järjestelmänä. Monet loppukäyttäjäasiakkaat hyötyvät tästä tutkimuksesta.
Tutkimuksessa kehitetty uusi valmistusmenetelmä käyttää projektissa yksilöityjen kiskopalkkien valmistamisessa jatkuvaa energian tuonnin mittausta ja valvontaa palkin valmistamisen aikana ja järjestelmä tallentaa, raportoi kiskopalkkituotteen ja valmistuksen tiedot. Kiskopalkin valmistustoleranssit saavutetaan menetelmän ja sen edullisten suoritusmuotojen mukaisella tavalla ja laitteistolla. Uuden menetelmän ja järjestelmän etuna on, että valmistusprosessissa voidaan valmistaa spesifikaation mukainen mittatarkka teräksinen kiskopalkki automaattisesti. Edellä mainitut osoittavat, että järjestelmää voidaan hyödyntää laajasti teräsrakentamisen sovellutuksissa kuten rautateissä, silloissa, laivoissa, jne.