Yhteisöllisten ohjelmistopalvelualustojen liiketoimintamallit yritysten välillä

 |  Login

Show simple item record

dc.contributor Aalto-yliopisto fi
dc.contributor Aalto University en
dc.contributor.author Koivisto, Raili
dc.date.accessioned 2012-07-02T08:20:56Z
dc.date.available 2012-07-02T08:20:56Z
dc.date.issued 2011
dc.identifier.uri https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/3705
dc.description.abstract Tämä diplomityö käsittelee liiketoimintamalleja yrityksissä, jotka toimittavat ja hyödyntävät yrityskäyttöön tarkoitettuja ohjelmistoalustoja yhteisöllisiä työtapoja ja oppimista sekä verkostoitumista ja sisältöjen jakamista tukeville palveluille. Yhdistämällä yhteisöllisyyttä ja osallistumista hyödyntävää toimintamallia sekä mahdollisia ansaintamalleja ja hinnoittelustrategioita koskeva tutkimustieto neljän tapauksen käytännölliseen kokemukseen, todetaan kuinka suomalaiset yritykset voisivat saavuttaa kestäviä kilpailuetuja. Tulokseksi saatiin, että pienetkin yritykset voivat kumppaneiden ja kustannustehokkaan SaaS-teknologian avulla luoda innovatiivisia palveluita jotka erikoistumisen ja asiakas- tai tarvekohtaisen erilaistamisen avulla voivat menestyä myös kansainvälisillä markkinoilla tarjottuna ryhmille, joilla on erityinen ammatillinen tai liiketaloudellinen intressi. Toimitusnopeus, kokonaispalvelu ja kotimarkkinoilla suomenkielinen palvelu tuovat lisäetuja.: Pienikin toimittaja voi hyödyntää globaaleja kumppaneita vastatakseen asiakkaiden tarpeisiin. Koska pienten toimittajien asiakkaat ovat yleensä PKS- yrityksiä, joiden kehittämisresurssit ovat rajalliset, tutkimus suosittaa toimialajärjestöille vastavuoroista osallistumista palveluiden kehittämiseen ja markkinointiin. Tutkielma tuo uutta näkökulmaa keskusteluun, joka nyt on keskittynyt yleisen sosiaalisen median hyödyntämiseen ja toiseksi, valaisee suomalaisten pienyritysten kilpailutekijöitä kotimarkkinoilla. fi
dc.description.abstract This thesis studies the business models of companies engaged in social software business and involved in offering collaborative work and learning, networking, or content sharing services to be used in business processes involving partners, employees or customers. Furthermore, we study the role of each party in value-creation and the feasible earning models and pricing strategies through four case studies. By integrating practical experiences with the conceptual discussion on collaborative and participative value creation, we suggest a strategy that allows Finnish companies engaged in social business to achieve a sustainable competitive advantage. The results suggest that the small vendors might succeed particularly through providing specialized and customized collaborative applications for groups with a focused professional or business interest. Fast delivery, full service, and local language on domestic market bring additional advantages. The results also indicate that both the vendor and customer benefit from cost-effective scalability of SaaS technology. The customers of small vendors being often SMEs with limited resources for development we recommend their industrial associations to consider reciprocal participation in developing and marketing the services. The study contributes to current social business discussion, by first, providing empirical insights into business models between enterprises, which have currently been discussed predominantly in the context of general-purpose social media, and second, by extending the perspective to encompass competitive assets of Finnish companies on the domestic market. en
dc.format.extent 80
dc.format.mimetype application/pdf
dc.language.iso en en
dc.publisher Aalto University en
dc.publisher Aalto-yliopisto fi
dc.title Yhteisöllisten ohjelmistopalvelualustojen liiketoimintamallit yritysten välillä fi
dc.title Business models of social software platforms in business-to-business context en
dc.type G2 Pro gradu, diplomityö fi
dc.contributor.department Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitos fi
dc.subject.keyword social software en
dc.subject.keyword platform en
dc.subject.keyword business model en
dc.subject.keyword SaaS en
dc.subject.keyword B2B en
dc.subject.keyword yhteisöllinen fi
dc.subject.keyword palvelualusta fi
dc.subject.keyword liiketoimintamalli fi
dc.subject.keyword SaaS fi
dc.subject.keyword B2B fi
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:aalto-201207022671
dc.type.dcmitype text en
dc.programme.major Tietoverkkotekniikka fi
dc.programme.mcode S-38
dc.type.ontasot Diplomityö fi
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.contributor.supervisor Kilkki, Kalevi
dc.location P1 fi


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search archive


Advanced Search

article-iconSubmit a publication

Browse

My Account