KUORI- oppimisen tiellä omaa taiteellista työskentelyä etsiessä

 |  Login

Show simple item record

dc.contributor Aalto University en
dc.contributor Aalto-yliopisto fi
dc.contributor.advisor Malka, Raija
dc.contributor.advisor Lautenbacher, Nathalie
dc.contributor.author Vainio, Milla
dc.date.accessioned 2019-01-17T09:25:11Z
dc.date.available 2019-01-17T09:25:11Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.uri https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/36099
dc.description.abstract Opinnäyte tarkastelee kehollisesti kokonaisvaltaista oppimista ja moniaistisuutta länsimaisessa ja itämaisessa kulttuurissa, pohjana ovat omat kokemukset ja huomiot japanilaisuudesta. Lähtökohtana työlle oli halu tarkastella oman taiteellisen ilmaisun vapautumisen syitä ja materiaalin eli saven uudenlaista kokemista. Opinnäyte sisältää kirjallisen osuuden lisäksi keraamisen, käsin rakennetun ruukkumaisen veistosparin ”Kuori I” ja ”Kuori II”. Tarkastelen näiden kautta taiteellista oppimisprosessiani ja ruukkujen historiaa esimerkkeinä aistien hierarkiasta. Länsimaisissa ja itäisissä kulttuureissa ilmenee sekä eroavia että samankaltaisia näkemyksiä suhtautumisessa oppimiseen ja aistien arvottamiseen. Länsimainen kulttuuri on usein korostanut silmän tärkeyttä ja jopa ajattelun kyky on liitetty näkemiseen. Itämainen kulttuuri on taas perinteisesti suhtautunut oppimiseen moniaistisena tapahtumana. Toisaalta eurooppalainen taiteenfenomenologia ja itäinen buddhalaisuus lähestyvät samoin oppimisenprosesseja ja aistimista. Ajatellaan, että ihmisen omat keholliset kokemukset ja muisti ovat olennaisimmassa roolissa tiedon hankinnassa. Perinteisissä japanilaisissa taiteenmuodoissa onkin arvostettu niissä syntyvää kokonaisvaltaista aistimaailmaa ja kehollista oppimista. Taiteen älyllisen tekemisen ja kokemisen sijasta on merkittävämpää sen kokeminen moniaistisena kohtaamisena. Silmän ylivaltaa tarkastellessa on merkityksellistä huomata, että iho eli tuntoaistimme onkin ensisijainen väylämme maailmaan. Koko kehomme on päällystetty iholla, joka on erikoistunut eri aistimisen tehtäviin kuten näkemiseen. Keho on myös tila, joka muodostuu useasta aistivasta onkalosta ja niiden pohjalla tapahtuu aistimisen havainto, kuten nenän onkalossa. Vertaan ruukkuja ja niiden muodostamia onkaloita ihmisruumiiseen ja keholliseen oppimiseen sekä esimerkkinä taiteenkokemiseen moniaistisena tapahtumana, ei pelkkinä objekteina tilassa. Ruukkujen historiassa niitä on perinteisesti käytetty suojana fyysisille asioille, mutta pintojen kuvituksilla on jo ennen kirjoitustaitoa voitu välittää aistillisesti informaatiota. Ruukuilla on myös aina ollut symbolisia ja taiteellisia merkityksiä, jotka näkyvät ruukkujen jatkumossa nykytaiteeseen asti. Materiaali ja keho antavat ilmaisulle sisällön. fi
dc.format.extent 17
dc.format.mimetype application/pdf en
dc.language.iso fi en
dc.title KUORI- oppimisen tiellä omaa taiteellista työskentelyä etsiessä fi
dc.type G1 Kandidaatintyö fi
dc.contributor.school Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu fi
dc.contributor.school School of Arts, Design and Architecture en
dc.subject.keyword keraaminen veistos fi
dc.subject.keyword käsinrakennus fi
dc.subject.keyword Japani fi
dc.subject.keyword moniaistisuus fi
dc.subject.keyword kehollinen oppiminen fi
dc.subject.keyword ruukut fi
dc.subject.keyword onkalot fi
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:aalto-201901171278
dc.type.ontasot Bachelor's thesis en
dc.type.ontasot Kandidaatintyö fi
dc.contributor.supervisor Lautenbacher, Nathalie
dc.programme Muotoilu fi


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search archive


Advanced Search

article-iconSubmit a publication

Browse

My Account