Tämä maisterin opinnäyte tarkasteli persoonabrändäystä ilmiönä ja taiteilija- sekä kuvataidekasvattajaidentiteetin rakentamista internetissä. Työn taustana oli tarpeeni muutokselle työelämässäni ja uudelleenkouluttautuminen kuvataidekasvatuksen muuntokoulutuksen kautta kuvataideopettajaksi. Työssäni pohdin harkitun persoonabrändin merkitystä työllistymiseen sekä tapoja kuvan luomiseen. Koin haasteena työelämän pirstaloitumisen ja kovan kilpailun kuvataideopettajan töistä, jossa persoonabrändäyksen näin olevan yksi mahdollinen tapa erottua. Opinnäytteen keskiössä toimi internetsivuni kehittely osoitteessa www.tomasderita.com. Oleellinen osa työtä oli näiden sivujen tuottaminen, ratkaisujen miettiminen ja niiden kokeilu käytännössä. Kuvablogissa julkaiseminen muodostui sivuston dynaamisimmaksi osioksi muuntuvine julkaisuineen ja kuvasarjoineen. Työssä käsiteltiin myös sosiaalisen median palveluita, joista muodostui uuden internetsivun kannalta merkittävä verkosto.
Opinnäytteessä ote oli laadullinen. Menetelmänä käytettiin toimintatutkimusta autoetnografisella otteella. Opinnäytteen keskeiseksi aineistoksi muodostui aikavälillä 26.6.2015–29.4.2018 tehdyt empiiriset huomiot internetissä toimimisesta ja niiden pohjalta tehty kehitystyö. Kehitystyön apuna käytettiin muun muassa kävijästatistiikkoja ja kommentteja.
Omana itsenä esiintyminen sosiaalisessa mediassa ja opinnäyteprosessin aikana saadut kokemukset uudessa työroolissa veivät eteenpäin sekä taiteilijuuttani, että kuvataideopettajan identiteettiä. Oman persoonabrändin kehittämisen hyödyt sain kokea avautuvina työ- ja näyttelymahdollisuuksina.
The topic of this master's thesis was to study the phenomenon of personal branding and the creation of an artist and visual arts teacher's identity on the internet. My work was based on the need for a change in my professional life and my transformation to a visual art teacher through education. In my work, I considered the importance of a thoughtful personal brand in terms of employment and different ways to stand out. When thinking about working life becoming more fragmented and the challenges of getting employed as a visual arts teacher, personal branding was seen as a solution. The core of the thesis was the development of my website at www.tomasderita.com. An essential part of the job was to produce these pages, to think about solutions and to experiment in practice. Blogging became the most dynamic part of the site with developing releases and series of images and videos. The work also covered social media services, that formed a network for the new website.
The approach for this thesis was qualitative. The method used was action research combined with auto-ethnographic approach. Main material for the study was the empirical findings made on the internet on June 26, 2015 to April 29, 2018 and the development done after those findings. For example, visitor statistics and comments were used to help develop the site.
Using my own name and face on different social media channels and the experiences gained during the work process of this thesis in my new job advanced both my artistry and my identity as a visual arts teacher. Developing my own personal brand helped me to get new opportunities.