Kuosien kertomaa - tarinallisuus lastenvaatekuoseissa

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis
Ask about the availability of the thesis by sending email to the Aalto University Learning Centre oppimiskeskus@aalto.fi
Location:
P1 OPINNÄYTTEET D 2018 Lammi
Date
2018
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Fashion, Clothing and Textile Design
Language
fi
Pages
91 + 101
Series
Abstract
Kuosien kertomaa - tarinallisuus lastenvaatekuoseissa, on produktiopainotteinen opinnäyte, jonka lopputuloksena on neljä lastenkuosimallistoa. Lastenkuosimallistojen inspiraationa on käytetty Grimmin satuja, ja jokaisella mallistolla on oma teema ja tunnelma. Opinnäytteessä tutkitaan tarinoita kuosien takana, ja miten voi tuoda taiteellista lisäarvoa kuoseille tarinankerronnalla. Tutkimuksessa perehdytään myös Suomen lastenvaatemarkkinoihin, ja onko kuvioiden tarinoita käytetty markkinoinnissa. Kysymyksenä on, tuoko tarinallisuus lisäarvoa kuosille ja miten tarinallisuutta voi hyödyntää suunnittelussa. Opinnäyteaiheena lastenkuosit antavat hyvät raamit kokeilla uusia työskentelytapoja ja haastaa itseään suunnittelijana. Opinnäytteen päätavoitteena on vahvistaa mallistonhallintataitoja ja luoda kaupallinen ja toimiva mallisto. Luovan osion tavoitteena on ammentaa inspiraatiota ja motiiveja kuoseihin suoraan saduista ja tuoda niiden maailma osaksi kuosimallistoa. Produktiossa tutkitaan, miten satujen maailmaa voi hyödyntää suunnittelutyössä ja tuoda kuoseihin tarinallisuutta Tutkimus koostuu kirjallisesta- ja markkinatutkimuksesta sekä haastatteluista. Tutkimusosiossa tutkitaan tarinoita kuosien takana ja mitä lisäarvoa tarinankerronta voi tuoda kuoseihin. Työssä tutkitaan esimerkiksi, mistä suomalaisten lastenvaatteiden suuri suosio johtuu, millaisia ja minkä kokoisia merkkejä on tällä hetkellä. Lastenvaatekuosit ovat ajankohtainen aihe Suomen designmarkkinoilla, ja viime vuosina on perustettu useita uusia merkkejä. Käytännön esimerkkien kautta analysoidaan lastenkuoseja ja niiden tarinoita. Markkinatutkimuksen- ja analyysin lisäksi tutkimukseen kuuluu lastenvaatealalla työskentelevien ammattilaisten haastatteluja. Haastatteluissa selvitetään, mitä he ajattelevat kuoseista, tarinallisuudesta ja lastenvaatekuoseista. Haastattelut ja markkinatutkimus yhdistettynä lastenvaatteiden historiaan sekä kirjalliseen tutkimukseen luo hyvän lähtökohdan ja viitekehyksen suunnittelulle. Suunnitteluprosessi- ja mallistot esitellään omana osionaan, josta saa yleiskuvan mallistoista. Yksittäiset kuosit ja niiden inspiraatiot esitellään erillisessä kuosikirjassa

Storytelling in print design for childrenswear is a production-based thesis, resulting in four childrenswear print collections. The inspiration for the collections are four different fairy tales from brothers Grimm, and each collection has its individual theme and mood. The research aims to explore stories behind prints, as well as, to bring more value to the surface design collections with storytelling. The childrenswear market in Finland and the use of stories in marketing are also being studied. The research question is, whether storytelling adds substantial value to the prints, and how can storytelling be used as a tool. As a thesis subject, childrenswear prints offer a fruitful platform for exploration and challenging oneself as a designer. The main goals of the thesis are creating commercial and interesting collections, as well as, learning new skills regarding surface design and collection management. The creative processes’ goal is to find inspiration directly from the stories and bring them to life in the print collections. The process is evaluated by researching, how can the stories be most efficiently utilized in the design process. The research part of the thesis consists of literary review, market research and interviews. The research explores the stories behind prints, and whether they can add value. The research examines also the current childrenswear trend in Finland, and what kind of brands are in the market at the moment. Designing for childrenwear is a timely topic, because the childrenswear market is a growing field, and a lot of new companies have been started in Finland in the last few years. Through practical examples the study presents products and companies that use storytelling in marketing, and how stories behind prints have been told. In addition to market research and analysis, the study includes interviews of professionals who work in the childrenswear field. The interview includes questions regarding surface design, storytelling and childrenswear prints. Interviews and market research combined with the history of childrenswear, as well as, literary reviews form a solid base for the design process. The design process is presented as a separate chapter, as well as overall themes of the collections. The individual prints, their inspiration, and technical details, are presented in an additional attachment book.
Description
Supervisor
Salolainen, Maarit
Thesis advisor
Hyötyläinen, Ilona
Airola, Sari
Keywords
pintasuunnittelu, lastenkuosit, tekstiilisuunittelu, lastenvaatteet, tarinankerronta, storytelling, surface design, print design
Other note
Citation