Aloita eläkesäästäminen nyt. Pelon diskurssi pitkäaikaissäästämistilien markkinointimateriaaleissa

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Economics | Master's thesis
Ask about the availability of the thesis by sending email to the Aalto University Learning Centre oppimiskeskus@aalto.fi
Date
2012
Major/Subject
Finnish Business Communication
Talouselämän viestintä
Mcode
Degree programme
Language
fi
Pages
90
Series
Abstract
Tavoitteet Tässä tutkielmassa tarkastellaan pitkäaikaissäästämistä rahoituspalvelujen mark-kinoinnin näkökulmasta. Analyysin kohteena ovat pankkien ps-tilien markki-nointimateriaalit. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitä diskursseja pankkien ps-tilen mainoksista löytyy ja miksi. Tutkimuksessa tarkastellaan, millaisena eläkeläiset ja eläkepäivät mainoksissa näyttäytyvät sekä minkälaisia vetoomuksia mainoksissa käytetään ja miksi. Lisäksi pohditaan millaista tulevaisuuden yh-teiskuntaa mainosteksteillä rakennetaan. Tutkimusaineisto ja -menetelmät Tutkimuksen metodinen perusta pohjautuu kriittiseen diskurssianalyysiin. Tutkimuksessa analysoidaan kolmen eri pankin pitkäaikaissäästämistilien markkinointimateriaalia. Analyysissa hyödynnetään systeemis-funktionaalisen kieliteorian tarjoamia analysointityökaluja. Tulokset Finanssipalveluiden ominaispiirteistä johtuen kuluttajien on usein vaikea rationaalisesti arvioida rahoituspalvelujen mainoksia. Tuotteiden ja palvelujen monimutkaisuudesta ja aineettomuudesta johtuen useissa finanssipalveluiden mainoksissa käytetään rationaalisten vetoomusten sijasta emotionaalisia vetoomuksia. Tämän tutkimuksen aineistossa käytetään emotionaalisena vetoomuksena pelkoa. Pelottelun keinoin luodaan uhkakuvia eläketurvan ja samalla hyvinvointiyhteiskunnan rappeutumisesta. Analyysin mukaan mainoksilla rakennetaan yhteiskuntaa, jossa jokainen on vastuussa omasta hyvinvoinnistaan ja toimeentulostaan. Eläkejärjestelmäämme ei tulisi luottaa. Individualismin korostaminen ja omasta toimeentulosta vastuunottaminen ovat ihanteita. Täten valtion eläkkeeseen turvautuminen ja siihen luottaminen nähdään huonona asiana. Ps-tilien mainokset eivät vain luo mielikuvia tulevasta yhteiskunnastamme vaan ne todella rakentavat sitä, sillä mitä useampi pelästyy ja alkaa säästää yksityisesti eläkeaikaa varten sitä helpompi on tehdä poliittinen päätös lakisääteisen eläketurvan leikkaamisesta.
Description
Keywords
ps-tilit, eläkesäästäminen, eläkejärjestelmä, diskurssianalyysi, mainokset
Other note
Citation