The mythical bee flies over and throughout the course of the human history, leaving traces of the coexistence of insect and human cultures in numerous writings and artworks by thinkers, creators and philosophers. Bees have been documented in multiple forms, evidencing the human fascination towards their life. Many of those who are inspired by bees, also point out their psychic and supernatural character. Their divinity has been speculated upon since pagan times.
Today, facing the complex reality of the Anthropocene, people have woken up with the reality of semi-feral bees vanishing from the hives, as they watch over in vain. Even though the diversity among the beekeepers flourishes, the number of bee populations and bee species decline. Many scientists and beekeepers are eager to demonstrate that all can be explained and cured by man-made solutions, however the phenomenon remains unresolved.
Science fiction and mythological writings reveal less measurable alternatives for bee loss. While the tendency of our society is to categorise honeybees as production animals and highlight the utilitarian values of these insects, many authors express the philosophically and spiritually rich connotations of bee life and their importance as companion species.
The Other Side artwork, commissioned by Fundació Joan Miró, was installed in a historical cemetery in Barcelona, Spain as part of Beehave art exhibition. It exhibits the cultural, academic, and philosophical value of the bee. Along the walk through the cemetery, the audience comes across angels, sculpted in stone, and multiple written expressions that bees have evoked in authors from Antiquity to present day. Angels, like bees, have a stable position in the mythological, religious and secular literature and arts throughout the human history.
The Other Side audio space creates an opportunity for speculations around the material, theoretical and spiritual connections between bees and angels and asks, if these winged creatures could in the end be one and the same?
The thesis explores how the “existence” of bees, angels and humans is intertwined, and guides the reader through an augmented audio walk with bees and angels. It consists of an artistic and a theoretical part. The artistic section is a site-specific artwork The Other Side audio space. The theoretical component intertwines a complex ensemble of different agencies and beliefs around life and death, practice and theory, fiction, faith and fabulation, with the honeybee as the leitmotif. It draws on the theories around Multispecies storytelling and Practices of Companion Species by biologist and theorist Donna Haraway.
The research methodologies are divided into primary and secondary sources. Primary sources are interviews with culturally oriented beekeepers and thinkers, and, my own and my peers’ reflections and experiences as beekeepers and bee observers. As secondary sources I did a literary review of western literature that explore the subject of bees; scientific papers about bee biology and, a written history of angels, their representation in art and their role in modern society, from an European and Christian point of view.
Beekeeping is a practice-based agricultural and cultural activity, where hands-on work with living and dead insects is mixed with theory. To understand the written material, one should be a practitioner, and, reading and sharing one’s experience with others is helpful for the practice. Companionship with bees provides excellent means for the reconstruction of our ties to the natural and spiritual worlds, which has been degenerated over the last one hundred years.
Ajattelijoiden, filosofien ja taiteilijoiden työhön tallennettu myyttinen mehiläinen todistaa ihmis- ja hyönteiskulttuurien yhteisestä historiasta. Ihmiset ovat ilmaisseet kiinnostustaan mehiläisiä kohtaan moninaisin tavoin ja mehiläisten yliluonnollisia kykyjä ja jumaluutta on pohdiskeltu ajanlaskun alusta lähtien.
Antroposeenin aikakauden mutkikkaassa todellisuudessa puolivillit mehiläiset häviävät pesistään, joita ihmiset turhaan valvovat. Mehiläisiä pidetään yhä erilaisimmilla tavoilla, mutta silti mehiläiskannat ja
-lajit vähenevät. Vaikka monet tutkijat ja mehiläishoitajat ovat halukkaita osoittamaan, että ihminen voi selvittää ja ratkaista kaiken, ilmiötä ei ole pystytty tyhjentävästi selittämään.
Sci-fi ja myyttiset tarut tulkitsevat mehiläiskatoa tavoin, joita on vaikea todistaa. Samaan aikaan kun nyky-yhteiskuntamme luokittelee mehiläiset tuotantoeläimiksi ja korostaa niiden utilitaristisia arvoja, monet ajattelijat ja luovan työn tekijät tuovat esille mehiläisten elämän filosofisia ja henkisiä vivahteita ja niiden merkitystä ihmisen kumppanilajina.
Joan Miró-säätiön tilaama Toinen puoli -taideteos esitettiin osana Beehave-taidenäyttelyä Barcelonassa, Espanjassa keväällä 2018. Toinen puoli paljastaa mehiläisiin liittyviä kulttuurisia, akateemisia ja filosofisia arvoja. Kulkiessaan hautausmaan halki, vierailija kohtaa kiveen veistettyjä enkeleitä ja voi kuunnella mietteitä, joita mehiläiset ovat herättäneet ajattelijoissa Antiikin ajoista nykyhetkeen saakka. Enkeleillä, kuten mehiläisilläkin on vakiintunut asema mytologisessa, uskonnollisessa ja maallisessa kirjallisuudessa historiamme alusta alkaen. Äänitila Toinen puoli johdattelee vierailijan miettimään yhteyksiä enkeleiden ja mehiläisten välillä ja kysymään, voisivatko nämä kaksi siivekästä olentoa olla yksi ja sama asia?
Opinnäyte tutkii, miten mehiläisten, enkeleiden ja ihmisten olemassaolo on kietoutunut yhteen ja johdattelee lukijan laajennetulle audio-vierailulle hautausmaalle heidän seurassaan. Opinnäyte koostuu taiteellisesta ja teoreettisesta osasta. Taiteellinen osa on Toinen puoli, paikkasidonnainen taideteos ja äänitila Poblenoun hautausmaalla Barcelonassa. Teoreettinen osa yhdistää vyyhdin olettamuksia ja uskomuksia elämästä, kuolemasta, käytännöistä, teorioista, fiktiosta, uskosta ja tarinankerronnasta monimutkaiseksi kokonaisuudeksi mehiläisen ollessa tekstin leitmotiv. Opinnäytetyössä käytetään hyväksi biologi ja teoreetikko Donna Harawayn teorioita monilajisesta tarinankerronnasta ja kumppanilajien praktiikasta.
Tutkimus on tehty käyttämällä primääri- ja sekundäärilähteitä. Primäärilähteet ovat haastattelemiani kulttuurisesti suuntautuneita mehiläishoitajia tai -toimijoita ja oma kokemukseni mehiläishoitajana. Sekundäärilähteet liittyvät mehiläisiä käsittelevään länsimaiseen kirjallisuuteen ja tieteellisiin artikkeleihin, enkeleiden historiaan ja niiden rooliin taiteessa eurooppalaisessa ja kristillisessä nyky-yhteiskunnassa.
Mehiläistarhaus on käytännönläheistä maataloudellista ja kulttuurista toimintaa, jossa työ elävien ja kuolleiden hyönteisten kanssa sekoittuu teoriaan. Käytännön työskentely mehiläisten kanssa on tarpeellista teorioiden ymmärtämiseksi — ja lukeminen ja kokemusten jakaminen toisten kanssa auttaa konkreettisessa työssä. Kumppanuus mehiläisiin on erinomainen tapa ennallistaa ihmisten sadan viimeisen vuoden aikana rappeutunutta suhdetta luontoon ja henkisyyteen.