Title: | From visual perception to user experience - Measurement & modeling Visuaalisesta vaikutelmasta käyttäjäkokemukseen: mittaus ja mallinnus |
Author(s): | Laine, Janne S. |
Date: | 2018 |
Language: | en |
Pages: | 119 + app. 96 |
Department: | Tietotekniikan laitos Department of Computer Science |
ISBN: | 978-952-60-8249-3 (electronic) 978-952-60-8248-6 (printed) |
Series: | Aalto University publication series DOCTORAL DISSERTATIONS, 205/2018 |
ISSN: | 1799-4942 (electronic) 1799-4934 (printed) 1799-4934 (ISSN-L) |
Supervising professor(s): | Takala, Tapio, Prof., Aalto University, Department of Computer Science, Finland |
Thesis advisor(s): | Södergård, Caj, Prof., VTT Technical Research Centre of Finland, Finland |
Subject: | Computer science |
Keywords: | visual perception, user experience, measurement, mathematical modeling, multivariate data analysis, color appearance, design, visuaalinen havaitseminen, käyttäjäkokemus, mittaus, matemaattinen mallinnus, monimuuttuja-analyysi, värivaikutelma, muotoilu |
Archive | yes |
|
|
Abstract:Tämä väitöskirja koostuu tiivistelmästä ja viidestä tieteellisessä aikakausjulkaisussa julkaistustaartikkelista. Kukin artikkeli kuvaa visuaalista vaikutelmaa ja käyttäjäkokemusta eri näkökulmista tarkastelleen kokeellisen tutkielman. Ensimmäinen koe keskittyi valokuvien ja niiden erilaisissa katseluoloissa tuottamien värivaikutelmien yhteyksien mittaamiseen ja mallintamiseen. Tulosten perusteella värivaikutelmamallinnuksen keinoin on mahdollista sopeuttaa itsevalaisevien näyttöjenvärintoistoa vallitsevaan ympäristön valaistukseen, niin havaitut värit pysyvät likimäärin muuttu-mattomina valaistuksen muutoksista huolimatta. Kolme koetta vertaili erilaisia tuote- ja palveluversioita niiden visuaalisten ominaisuuksien ja relevanttien käyttäjäkokemusdimensioiden perusteella. Psykometrinen koe osoitti miten erilaiset materiaalivalinnat ja painomenetelmät vaikuttavat painettujen myymälänäyttöjen visuaalisiin ominaisuuksiin ja kuluttajien niihin yhdistämiin mielikuviin. Kertomuksellisten tarinoiden lukukokemusta painetusta kirjasta tai digitaalisesti taulutietokoneelta luettuna verranneessa moniosaisessa kokeessa havaittiin eroja näihin kahteen lukualustaan yleisesti yhdistettävissä mielikuvissa. Kuitenkin, kokonaisuutena kokeen tulokset viittasivat siihen, että taulutietokoneelta luettujen digitaalisten kirjojen lukukokemukset eivät ole merkittävästi huonompia kuin painettujen kirjojen lukukokemukset, mikä on joidenkin aiempien tutkimusten ja kokeemme osallistujien ennakkokäsitysten vastainen tulos. Toinen moniosainen koe vertasi digitaalisten uutisjulkaisuversioiden ja painetun sanomalehden käyttäjäkokemuksia, tarkastellen ulkoasun ja sommittelun vaikutusta käyttäjäkokemusdimensioihin. Tutkimus tunnisti kaksi toisistaan erottuvaa lukijaryhmää, joilla on keskenään erilaiset uutistenlukutottumukset ja preferenssit digitaalisten uutispalveluiden muotoilun suhteen. Viides tutkielma esitteli ja testasi graafisen datankeruumenetelmän tuotteiden ja palveluiden havaittujen ominaisuuksien arvioimiseksi webkyselytutkimuksissa. Menetelmällä saavutettiin huomattavasti alempi keskeyttämisprosentti vastaajien keskuudessa kuin tavanomaisella tekstipohjaisella kyselylomakkeella. Yhteistä kaikille kokeille on lähestymistapa käyttäjäkokemusten kuvaamiseen. Lähestymistavassa pyritään mallintamaan ja kuvailemaan tuotteiden ja palveluiden suunnitteluparametrien, visuaalisten ominaisuuksien sekä niiden tuottaminen käyttäjäkokemusten välisiä suhteita. Kokeet viittaavat siihen, että tietyissä tapauksissa lähestymistapaa on mahdollista käyttää suoraan ohjaamaan iteratiivista suunnitteluprosessia, muokkaamalla tuotteen tai palvelun tiettyjä suunnitteluparametreja niin että käyttäjien havainnot ja kokemukset siirtyvät haluttuun suuntaan. Konkreettisten suunnittelu-parametrien ja havaittujen ominaisuuksien sekä käyttäjäkokemusdimensioiden suhteet ovat kuitenkin yleisesti ottaen usein niin monimutkaisia, että suunnittelijan kokemus ja harkinta ovat merkittävässä roolissa, kun tuotteen tai palvelun käyttäjäkokemusta halutaan muokata tietyllä tavalla. |
|
Parts:[Publication 1]: Laine, Janne. Adapting softcopy color reproduction to ambient illumination. Society for Information Display. Journal of the Society for Information Display, 2003, volume 11, issue 2, pp 359–369.[Publication 2]: Mensonen, Aino; Aikala, Maiju; Laine, Janne; Seisto, Anu. Consumer perception of printed point-of-purchase displays. Iarigai, the International Association of Research Organizations for the Information, Media and Graphic Arts Industries. Journal of Print and Media Technology Research, 2012 volume 1, issue4, pp 205–213.[Publication 3]: Nurmi, Olli; Laine, Janne; Kuula, Timo. Narrative engagement and reading performance on digital and printed platforms. Iarigai, the International Association of Research Organizations for the Information, Media and Graphic Arts Industries. Journal of Print and Media Technology Research, 2014, volume 3, issue 3, pp 187–194.[Publication 4]: Laine, Janne; Leppänen, Tapio. Experimental comparison of the user experiences of different digital and printed newspaper versions. Iarigai, the International Association of Research Organizations for the Information, Media and Graphic Arts Industries. Journal of Print and Media Technology Research, 2016, volume 5, issue 2, pp 107–132.[Publication 5]: Laine, Janne; Mensonen, Aino; Vehmas, Kaisa; Federley, Maija; Ylén, Peter. 2017. A 2-dimensional graphical rating scale for reduced drop-out rate in online surveys. Manuscript submitted to International Journal of Human-Computer Interaction. 28 pages. |
|
|
Unless otherwise stated, all rights belong to the author. You may download, display and print this publication for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Page content by: Aalto University Learning Centre | Privacy policy of the service | About this site