Title: | Numerical studies for charge formation in combustion engines Numeerisia tutkimuksia polttomoottoreiden seoksenmuodostusta varten |
Author(s): | Keskinen, Karri |
Date: | 2018 |
Language: | en |
Pages: | 84 + app. 106 |
Department: | Konetekniikan laitos Department of Mechanical Engineering |
ISBN: | 978-952-60-8128-1 (electronic) 978-952-60-8127-4 (printed) |
Series: | Aalto University publication series DOCTORAL DISSERTATIONS, 150/2018 |
ISSN: | 1799-4942 (electronic) 1799-4934 (printed) 1799-4934 (ISSN-L) |
Supervising professor(s): | Larmi, Martti, Prof., Aalto University, Department of Mechanical Engineering, Finland |
Thesis advisor(s): | Kaario, Ossi, Dr., Aalto University, Department of Mechanical Engineering, Finland; Vuorinen, Ville, Asst. Prof., Aalto University, Department of Mechanical Engineering, Finland |
Subject: | Mechanical engineering |
Keywords: | internal combustion engines, gas direct injection, hybrid LES/RANS, wall modelling, wall heat transfer, polttomoottorit, kaasun suorasuihkutus, hybriditurbulenssimallinnus, seinämämallinnus, seinämälämmönsiirto |
|
|
Abstract:Modernit laihan seoksen ja alhaisen lämpötilan palamistekniikat mahdollistavat korkeamman hyötysuhteen ja alhaisemmat päästöt polttomoottoreissa. Tehohäviöihin ja palamattomiin hiilivetypäästöihin liittyvät palamisprosessin epänormaaliudet ja moottorivirtauksille ominaiset sykliset vaihtelut luovat kuitenkin merkittäviä haasteita. Polttoaine-ilma-seoksen palamiskelpoisuus riippuu sylinterin sisäisistä suureista, kuten virtauksen turbulenssista, seoksen koostumuksesta ja lämpötilasta. Koska näiden suureiden kokeellinen tutkimus on haasteellista, on hyödyllistä kehittää nopeita ja tarkkoja laskennallisia työkaluja. Näiden tulisi kyetä luotettavaan kuvaukseen mm. turbulentin sekoittumisen, seinämälämmönsiirron ja termisen kerrostumisen osalta. Tämä väitöskirja tähtää turbulentteja virtausrakenteita ratkaisevan simuloinnin ymmärryksen ja ennustustarkkuuden parantamiseen seoksenmuodostukseen liittyvissä seinämävirtaustapauksissa. Oheistavoitteena tutkitaan seoksenmuodostuksen ja injektioparametrien riippuvuuksia kaasumaisen polttoaineen suorasuihkutuksessa. |
|
Parts:[Publication 1]: Karri Keskinen, Ossi Kaario, Mika Nuutinen, Ville Vuorinen, Zaira Künsch, Lars Ola Liavåg, Martti Larmi. Mixture formation in a direct injection gas engine: Numerical study on nozzle type, injectionpressure and injection timing effects. Energy, 94, 542-556, January 2016. DOI: 10.1016/j.energy.2015.09.121 View at Publisher [Publication 2]: Ville Vuorinen, Karri Keskinen. DNSLab: A gateway to turbulent flow simulation in Matlab. Computer Physics Communications, 203, 278-289, March 2016. DOI: 10.1016/j.cpc.2016.02.023 View at Publisher [Publication 3]: Karri Keskinen, Mika Nuutinen, Ossi Kaario, Ville Vuorinen, Jann Koch, Yuri M. Wright, Martti Larmi, Konstantinos Boulouchos. Hybrid LES/RANS with wall treatment in tangential and impinging flowconfigurations. International Journal of Heat and Fluid Flow, 65, 141-158, April 2017. DOI: 10.1016/j.ijheatfluidflow.2017.04.001 View at Publisher [Publication 4]: Karri Keskinen, Jann Koch, Yuri M. Wright, Martin Schmitt, Mika Nuutinen, Ossi Kaario, Ville Vuorinen, Martti Larmi, Konstantinos Boulouchos. Numerical assessment of wall-resolved and wall-modelledscale-resolving approaches for in-cylinder charge formation. Submitted to International Journal of Heat and Fluid Flow, 2018. |
|
|
Unless otherwise stated, all rights belong to the author. You may download, display and print this publication for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Page content by: Aalto University Learning Centre | Privacy policy of the service | About this site