Opinnäytetyöni Leave Them All Behind on osa Aalto yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun valokuvataiteen osaston valokuvataiteen koulutusohjelman maisterintutkintoani. Opinnäytetyöni valvoja on valokuvataiteilija ja valokuvataiteen osaston professori Marjaana Kella ja työtäni ovat ohjanneet valokuvaaja ja taide- ja sosiaalikasvattaja Miina Savolainen sekä valokuvataiteilija Hanna Weselius.
Työni taiteellinen osuus koostuu kahdesta valokuvasarjasta, jotka olivat esillä Valokuvagalleria Hippolytessä 2.-25.2.2018. Ensimmäinen sarja muodostuu 168:sta mustavalkoisesta muotokuvasta ihmisistä, joihin minun itsemurhani vaikuttaisi. Toinen sarja koostuu neljästätoista värillisestä omakuvasta, joissa olen kuvannut itseni tekemässä itsemurhaa erilaisilla tavoilla. Tässä opinnäytteeni kirjallisessa osassa reflektoin sarjojen kuvausprosessia usein päiväkirjamerkintöihini tukeutuen.
Kirjoitan myös valokuvauksen ja masennuksen suhteesta sekä pohdin työni suhdetta valokuvaterapiaan ja voimauttavaan valokuvaan. Lisäksi käsittelen tekstissä muiden taiteilijoiden töiden merkitystä omalle työskentelylleni.
Loppupäätelmissä kirjoitan näyttelyn työstämisestä, siinä yhteydessä esiin nousseesta itsekritiikistä, mutta myös näyttelystä saamastani positiivisesta palautteesta. Olen liittänyt molempien sarjojen kuvat kokonaisuudessaan opinnäytetekstin yhteyteen.
My Master's Thesis Leave Them All Behind forms part of my degree program in photography at the Department of Photography of the Aalto University School of Art and Design. My thesis supervisor is professor of photography Marjaana Kella of the Department of Photography, and additional supervision was provided by photographer and art and social educator Miina Savolainen and photographic artist Hanna Weselius.
The artistic part of my work consists of two series of photographs that were on display at Photographic Gallery Hippolyte on February 2-25, 2018. The first set consists of 168 black and white portraits of people who would be affected by my suicide. The second series consists of fourteen colour self-portraits, in which I have depicted myself committing suicide in various ways. In this written part of my thesis, I reflect on the process of taking these photos, often based on my diary entries.
I also write about the relationship between photography and depression, and discuss the relationship of my work to photographic therapy and empowering photography. In addition, I discuss the significance of work by other artists on my work.
In the conclusions, I write about producing the exhibition, the self-criticism that emerged in this context, but also the positive feedback I received from the exhibition. I have attached the photographs of both series in their entirety to the thesis text.