Vainajala: muotokuvia black metal -artisteista

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis
Location:
P1 OPINNÄYTTEET D FOLIO 2018 Kurila
Date
2018
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Valokuvataide
Photography
Language
fi
Pages
72
Series
Abstract
Aalto-yliopiston valokuvataiteen maisteriohjelman opinnäytetyö Vainajala: muotokuvia black metal -artisteista koostuu kolmesta osasta: taiteellisesta osasta, eli keväällä 2017 järjestetystä valokuvanäyttelystä, kirjallisesta osasta sekä näyttelyn kuvista koostetusta portfoliolaatikosta. Näyttelyssä esillä olleet dokumentaariset valokuvamuotokuvat on kuvattu vuosina 2012-2016 ja ne esittävät Suomessa vaikuttavia black metal -muusikoita. Kasvoillaan heillä on genrelle tyypilliset mustavalkoiset kasvomaalit, joiden tarkoitus on saada kantajansa muistuttamaan ruumista ja nostaa esiin tämän toinen identiteetti, eräänlainen alter ego. Näyttelyn kuvat syntyivät kiinnostuksesta näyttää black metal -kulttuuri ja siihen kuuluva kasvomaalien traditio uudesta näkökulmasta sekä tutkia mikä vaikutus epäinhimillisyyttä tavoittelevilla kasvomaaleilla on valokuvamuotokuvassa. Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa esitellään prosessin kulku valmiiksi näyttelyksi ja avataan black metalin taustoja ilmiönä, siihen liittyvää ideologiaa sekä merkityksiä kasvomaalien käytön tradition taustalla. Tekstissä esitellään myös tyypillistä black metal -kuvastoa ja pohditaan miten tämän työn kuvat eroavat tyypillisestä black metal -artistia esittävästä kuvasta. Black metal -maskien merkityksien selvittämisessä on käytetty metodina puolistrukturoitua virikehaastattelua, ja haastateltavina ovat olleet kuvissa esiintyvät artistit. Tekstissä selvitetään myös muotokuvan ja dokumentaarisuuden käsiteitä ja pohditaan työn kuvien suhdetta dokumentaarisen valokuvan ja muotokuvan traditioon.

Vainajala: Portraits of Black Metal Artists is my thesis work for the master of arts programme in photography at the Aalto University. It consists of three parts: a photography exhibition that was held in spring 2017, a written theory part and a portfolio box that contains prints of the photographs exhibited. The documentary portraits of this work were taken during 2012-2016, and they portray black metal musicians living in Finland. On their faces they are wearing black and white facial paint typical for the black metal genre, which aim to make the person wearing them resemble a corpse and bring out their second identity, a kind of alter ego. The idea behind these photographs was to present the black metal culture and the tradition of these facial paint from a new perspective and to explore what kind of impact this facial paint, aimed to make the person wearing it to look less human, would have to a photographic portrait. The written part of the thesis describes the process from the start to a final exhibition and sheds light on the phenomenon called black metal, its background and ideologies connected to it, as well as the meanings behind the tradition of the black metal facial paint. The text also describes how does the typical black metal photograph looks like and how the photographs of this work differ from those. The method to find out about the meanings behind the black metal facial paints has been to interview the artists pictured in these photographs using semi-structure interview. The text also examines the concepts of portraiture and documentary photography and reflects the relation of this work to these traditions.
Description
Supervisor
Weselius, Hanna
Thesis advisor
Turunen, Pekka
Keywords
dokumentaarinen valokuva, muotokuva, valokuvanäyttely, black metal, naamio, alter ego, haastattelu
Other note
Citation