Gameality - lavastajana katsoja- ja pelaajakokemusta rakentamassa sarjassa "The Heroes of the Baltic Sea"

 |  Login

Show simple item record

dc.contributor Aalto University en
dc.contributor Aalto-yliopisto fi
dc.contributor.advisor Turunen, Kimmo
dc.contributor.author Bagge, Pekko
dc.date.accessioned 2018-05-31T09:08:50Z
dc.date.available 2018-05-31T09:08:50Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.uri https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/31318
dc.description.abstract Maisterin opinnäytteessään Pietari tutkii Ylessä kehitetyn "uuden" tv-formaatin, gamealityn lavastamista Heroes of the Baltic Sea -sarjan tekoprosessin kautta. Hän pohtii, miten kyseisen tv-sarjan realitypeliin osallistujat yleisesti kokivat pelitilanteet, ja minkälainen suhde lavastuksella oli pelillisiin tapahtumiin. Analysoimalla keräämänsä haastattelumateriaalia ja tukiaineistoa Pietari pohtii, millä keinoin gamealityn lavastaja voi tukea pelaajan kokemusta ja etenkin uppoutumista peliin. Millainen sopimus syntyi The Heroes of the Baltic Sean pelaajien, itse pelin ja katsojan välille? Miten The Heroes of the Baltic Sean kaltaisen gamealityn vaatimukset lavastukselle eroavat perinteisen draamaelokuvan/-tv-sarjan vaatimuksista? Opinnäytteessään Pietari tutkii uudella tavalla nimettyä tv-sarjan lajityyppiä, gamealityä, ja mitä erityispiirteitä sen lavastukselta vaaditaan verrattuna normaaliin elokuva- ja televisiotyöskentelyyn omien kokemustensa, sekä työryhmä- ja pelaajahaastatteluiden pohjalta. Lisäksi Pietari pohtii jonkin verran sitä, mitä annettavaa gamealityn lavastamiselle on sen “sukulaislajeilla”, kuten pakohuoneilla, tietokonepeleillä ja perinteisemmillä tosi-tv-ohjelmilla. fi
dc.description.abstract In his MA-thesis, Pietari Bagge is discovering “gameality”, a new form in reality genre and how such a TV show should be designed, through the making process of the series The Heroes of the Baltic Sea. Pietari also ponders upon questions such as: How do the players feel about the gaming situations? In what kind of relation the scenography is to the events in the game? By analysing interviews and selected support sources of information Pietari examines by what means can a production designer help the player to get immersed in to the game. Pietari also tries to find out what kind of unwritten agreement the player makes with the game and how staging such show as The Heroes of the Baltic Sea differs from a more traditionall TV show. Based in his experience and on the interview material of both makers and players, in his thesis, Pietari is researchin this newly named reality TV subgenre, gameality and what special needs it has compared to normal TV and cinema work. Pietari also compares gameality to its relatives, such as escape rooms and computer games, in order to find something usefull in case the subgenre of gameality is visited again. en
dc.format.extent 56 + 109
dc.format.mimetype application/pdf en
dc.language.iso fi en
dc.title Gameality - lavastajana katsoja- ja pelaajakokemusta rakentamassa sarjassa "The Heroes of the Baltic Sea" fi
dc.title Gameality – Building a gamer / viewer experience In TV series The heroes of the Baltic Sea en
dc.type G2 Pro gradu, diplomityö fi
dc.contributor.school Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu fi
dc.contributor.school School of Arts, Design and Architecture en
dc.contributor.department Elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitos fi
dc.subject.keyword gameality fi
dc.subject.keyword game reality fi
dc.subject.keyword videopelit fi
dc.subject.keyword elokuva fi
dc.subject.keyword pakohuoneet fi
dc.subject.keyword escaperoom fi
dc.subject.keyword seikkailu fi
dc.subject.keyword immersive fi
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:aalto-201805312747
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.type.ontasot Maisterin opinnäyte fi
dc.contributor.supervisor Mäkinen, Kaisa
dc.programme Lavastustaide fi


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search archive


Advanced Search

article-iconSubmit a publication

Browse

My Account