Asunnosta kodiksi – nuorisokotilasten voimaannuttaminen oman asunnon sisustusprojektin kautta

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis
Location:
P1 Ark A
Date
2018
Department
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Language
fi
Pages
120 + 44
Series
Abstract
Diplomityö tutkii kodin aihepiiriä ja nuorisokotinuorten kanssa toteutettua projektia, jossa nuoret ovat pohtineet arkkitehtuurin avulla omaa suhdettaan kotiin osallistavan sisustus- ja remonttiprojektin kautta. Työn tavoitteena on avata kodin käsitettä, taustoittaa, perustella sekä analysoida toteutettua projektia ja sen lähtökohtia sekä arvioida projektin onnistumista. Tutkimusmenetelminä ovat olleet kvalitatiivinen tutkimus nuorten kanssa toteutetun projektin pohjalta ja kodin teoreettinen tarkastelu. Kotia on käsitelty fenomenologisesta näkökulmasta ihmisen kokemuksen ja merkityksien kautta. Nuorten kanssa toteutettu projekti oli toimintamalli, jossa arkkitehtuurin keinoin pystyttiin käsittelemään laajasti kotia ja sen eri osa-alueita. Projektissa tutustuttiin kodin käsitteeseen ja pohdittiin nuorten omaa kotia unelmakodin, keskustelujen, mallintamisen sekä oman asunnon suunnittelun, sisustamisen ja remontoinnin avulla. Itsenäistymässä olevat 17-vuotiaat nuoret kokivat projektin auttaneen kotiutumista nuorisokodin harjoitteluasuntoihin ja myös nuorisokodin mielestä projektista oli hyötyä nuorten kotiutumiselle asuntoihin ja heidän itsenäistymisprosessilleen. Projektin avulla nuoret pystyivät reflektoimaan oman kodin merkitystä itselleen ja hyvinvoinnilleen. Nuorten kokemuksista projektin aikana saatiin vahvistusta näkemykselle, että kodin ymmärtämisen, luomisen ja itse tekemisen prosessi voi vahvistaa positiivisia kokemuksia kodista ja voimaannuttaa nuoria arjessaan.

This thesis studies the phenomenon of home and a participatory home improvement project where youth home youths reflect their own relationship with home by means of architecture. The aim is to examine the concept of home and to provide a background against which to argue and analyze the project and its success. The methods used were qualitative research and a literary review of research into home. The approach is phenomenological focusing on experience and meaning. The participatory project made it possible to discuss and reflect the many aspects of home by the means of architecture. The youths learned about the notion of home and studied their own home through their dream home, discussions, modelling and the planning and execution of a renovation project. The 17-year-old participants as well as the youth home employees thought that the project provided a better sense of home for the youth in their new apartments and helped them in the process of becoming more independent. The project provided the youth means to reflect what home means to them and their well-being. The experiences from the project provided evidence that understanding, creating and building your own home can strengthen a positive sense of home and empower the youth in their everyday life.
Description
Supervisor
Reuter, Jenni
Thesis advisor
Meriläinen, Sanna
Keywords
koti, asuminen, osallistava suunnittelu, arkkitehtuurikasvatus
Other note
Citation