Adapting to The Changing Landscape Of Online Media: Experiences, Challenges and Tactics Among Professional Content Producers and Media Companies

 |  Login

Show simple item record

dc.contributor Aalto-yliopisto fi
dc.contributor Aalto University en
dc.contributor.advisor Rossi, Matti, Prof., Aalto University, Department of Information and Service Management, Finland
dc.contributor.advisor Cheshire, Coye, Prof., UC Berkeley School of Information, USA
dc.contributor.author Pinjamaa, Noora
dc.date.accessioned 2018-01-18T10:02:47Z
dc.date.available 2018-01-18T10:02:47Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.isbn 978-952-60-7812-0 (electronic)
dc.identifier.isbn 978-952-60-7811-3 (printed)
dc.identifier.issn 1799-4942 (electronic)
dc.identifier.issn 1799-4934 (printed)
dc.identifier.issn 1799-4934 (ISSN-L)
dc.identifier.uri https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/29636
dc.description.abstract Digitalization and social media platforms have changed the way content is produced, distributed and shared online. Media companies and professional content producers have struggled to find a sustainable online business model and have experimented between for a fee and for free -models. Simultaneously, media audiences have been increasingly spending their time and consuming content on social media platforms. To content producers, social media platforms have primarily been an outlet for promoting their content, creating word-of-mouth, attracting an audience to a content producer's website and a place to build an online community around the content. Today however, social media platforms are playing an even more substantial role. ln this thesis, I investigate media organizations to map what is and has been done, by whom and why in the context of social media platforms in order to identify different adaptation tactics and to provide a rich description of the adaptation process. My focus is the actions of professional content producers and media companies as they experience how individuals are getting media content and information in several forms and through various online channels, not all of which are controlled by media companies. However as bloggers are a key actor in the social media sphere and a competitor of media companies, l also study these individual content producers. The insights gained from interviews with professional content producers, nethnography and participant observation are mapped through the lens of neo-institutional theory (Greenwood & Hinings, 1996) and are used to explain the experienced challenges and actions taken for preparing for the future and describe the implications of these actions for the media landscape. This research furthers knowledge on how intraorganizational dynamics identified within the analyzed companies and amongst the professional bloggers have had an enabling effect on the type of changes they have undergone. More specifically, through this mapping l describe whether these media companies and professional content producers have experienced convergent or radical change. This dissertation contributes to literature on organizational change as well as on social media platforms and media digitalization. en
dc.description.abstract Digitalisaatio ja sosiaalisen median alustat ovat muuttaneet sitä kuinka sisältöä tuotetaan, toimitetaan ja jaetaan verkossa. Mediatalot ja sisällön tuotannon ammattilaiset ovat kamppailleet löytääkseen kannattavan verkon liiketoimintamallin ja ovat kokeilleet erilaisia ilmaisia ja maksullisia malleja. Samanaikaisesti, media-yleisöt ovat viettäneet kasvavissa määrin aikaa sosiaalisen median alustoilla, sisältöjen parissa. Sisällöntuotannon ammattilaisille sosiaalisen median alustat ovat olleet pääasiassa kanavia sisällön mainostamiseen, sisällön levittämiseen käyttäjien välityksellä, yleisön houkuttelemiseen sisällöntuottajan verkkosivuille, sekä verkkoyhteisön rakentamiseen sisällön ympärille. Kuitenkin tänään, sosiaalisen median alustoilla on yhä tärkeämpi rooli. Tässä tutkimuksessa tutkin media-organisaatioita ja havainnollistan sitä mitä kukin yritys ja sisällöntuottaja on tehnyt ja miksi, sosiaalisen median alustojen kontekstissa. Tavoitteenani on tunnistaa erilaisia sopeutumistaktiikoita, ja havainnollistaa sopeutumisprosessi. Keskityn sisällöntuotannon ammattilaisten toimenpiteisiin ja siihen, kuinka he kokevat yksilöiden median ja tiedon kulutustapojen moninaisuuden ja monikanavaisuuden, erityisesti kun osa kanavista ei ole enää mediatalojen hallinnassa. Bloggaajat ovat olleet avainasemassa sosiaalisen median kentässä ja ovat samalla mediatalojen kilpailijoita, ja siksi tutkin myös bloggaajia sisällöntuottajina. Koostan neo-instituutioteorian avulla haastattelujen, netnografian ja osallistuvan havainnoinnin kautta saatuja löydöksiä (Greenwood & Hinings, 1996). Löydöksien avulla selitän sisällöntuottajien kokemia haasteita ja toimenpiteitä, ja sitä, kuinka he valmistuvat tulevaisuuteen, ja toisaalta, mitä implikaatioita löydöksillä voi olla median tulevaisuudelle. Tämä tutkimus kontribuoi organisaatiomuutoksen tutkimukseen seka sosiaalisen median alustojen ja median digitalisaation tutkimukseen. fi
dc.format.extent 87 + app. 101
dc.format.mimetype application/pdf en
dc.language.iso en en
dc.publisher Aalto University en
dc.publisher Aalto-yliopisto fi
dc.relation.ispartofseries Aalto University publication series DOCTORAL DISSERTATIONS en
dc.relation.ispartofseries 14/2018
dc.relation.haspart [Publication 1]: Pinjamaa, Noora; Asatiani, Aleksandre (2016). Business Challenges of News Media Companies on Digital Platforms. In Twenty-Nineth Bled eConference Digital Economy (BLED), Slovenia (211-223).
dc.relation.haspart [Publication 2]: Pinjamaa, Noora, Cheshire, Coye (2016, June). Blogs In A Changing Social Media Environment: Perspectives On The Future Of Blogging In Scandinavia. In Twenty-Fourth European Conference on Information Systems (ECIS), Istanbul, Turkey (pp. 1-16).
dc.relation.haspart [Publication 3]: Pinjamaa, Noora, Alanne, Aki. (Under review) A Dual Strategy To Survive Digital Disruption –How A Media Company Transformed Itself. Unpublished, submitted.
dc.relation.haspart [Publication 4]: Pinjamaa, Noora. (2016, August). Evolution of the Blog Genre: The Emergence of the Corporate Personal Blog. In Scandinavian Conference on Information Systems (pp. 3-15). Springer International Publishing.
dc.subject.other Communication en
dc.subject.other Management en
dc.subject.other Organisations, Corporations en
dc.title Adapting to The Changing Landscape Of Online Media: Experiences, Challenges and Tactics Among Professional Content Producers and Media Companies en
dc.title Sopeutuminen muuttuvaan verkkomediaan: Ammattilaisten sisällöntuottajien ja mediayristysten kokemuksia, haasteita ja taktiikoita fi
dc.type G5 Artikkeliväitöskirja fi
dc.contributor.school Kauppakorkeakoulu fi
dc.contributor.school School of Business en
dc.contributor.department Tieto- ja palvelutalouden laitos fi
dc.contributor.department Department of Information and Service Economy en
dc.subject.keyword media en
dc.subject.keyword social media en
dc.subject.keyword neo-institutional theory en
dc.subject.keyword content production en
dc.subject.keyword blogging en
dc.subject.keyword blogs en
dc.subject.keyword bloggers en
dc.subject.keyword adaptation en
dc.subject.keyword democratization en
dc.identifier.urn URN:ISBN:978-952-60-7812-0
dc.type.dcmitype text en
dc.type.ontasot Doctoral dissertation (article-based) en
dc.type.ontasot Väitöskirja (artikkeli) fi
dc.opn Kettinger, William J., Prof., University of Memphis, USA
dc.rev Holmström, Jonny, Prof., Uneå University, Sweden
dc.rev Kettinger, William J., Prof., University of Memphis, USA
local.aalto.acrisexportstatus checked


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search archive


Advanced Search

article-iconSubmit a publication

Browse

My Account