Ohjelmointi ja laaja-alaiset osaamisen tavoitteet yläkoulun kuvataiteen opetuksessa

 |  Login

Show simple item record

dc.contributor Aalto University en
dc.contributor Aalto-yliopisto fi
dc.contributor.advisor Dufva, Tomi
dc.contributor.author Saarinen, Villiam
dc.date.accessioned 2017-12-20T07:26:42Z
dc.date.available 2017-12-20T07:26:42Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.uri https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/29498
dc.description.abstract Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet 2014 tuovat ohjelmoinnin osaksi peruskoulun opetussisältöjä. Ohjelmoinititaitojen harjoitteleminen peruskouluvaiheessa on tärkeää digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Sen perusperiaatteiden ymmärtäminen lisää ihmisten toimintamahdollisuuksia nykyisenkaltaisessa tietotekniikkaan nojaavassa maailmassa. Uudessa opetussuunnitelmassa ohjelmointi on kirjattu matematiikan ja käsityön oppiainesisältöihin sekä oppiainerajat ylittäviin laaja-alaisisiin osaamisen tavoitteisiin. Sitä ei siis ole sidottu ainoastaan matematiikan ja käsityön opetukseen. Opinnäytetyössä tarkastelen, miten ohjelmointi soveltuisi osaksi yläkoulun kuvataiteen opetusta. Käytännön esimerkkinä toimii opinnäytetyön ohessa syntynyt ohjelmointia soveltava taiteellinen teos. Tarkastelen taiteellista työtä yläkoulun kuvataiteen opetustehtävänä ja pohdin sen mahdollisuuksia ja haasteita suhteessa laaja-alaisiin osaamisen tavoitteisiin sekä kuvataiteen opetussuunnitelmaan. Kuvataiteen opetuksessa ohjelmointia voi tarkastella taiteen tekemisen välineenä öljyvärimaalauksen tai valokuvauksen tapaan. Sen avulla oppilas oppii ymmärtämään digitaalista ympäristöään ja saa työkalut toimia sen aktiivisena osana. Taiteellinen näkökulma voi tarjota vaihtoehtoisen näkökulman tuttuun asiaan. Oma taiteellinen työni hyödyntää Helsingin pörssin tuottamaa pörssikurssidataa. Python ja Pure Data -ohjelmointikielien avulla kirjoittamani koodi kääntää pörssikurssin muutoksesta kertovan numeerisen datan ääneksi. Reaaliaikaista dataa käsittelevää ja ääneksi muuntavaa tietokoneohjelmaa pyörittää Raspberry Pi -minitietokone. Opinnäytetyössä tutkin, kuinka soveltamani tekniikka soveltuisi yläkoulun kuvataiteen opetukseen. fi
dc.format.extent 67
dc.language.iso fi en
dc.title Ohjelmointi ja laaja-alaiset osaamisen tavoitteet yläkoulun kuvataiteen opetuksessa fi
dc.type G2 Pro gradu, diplomityö fi
dc.contributor.school Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu fi
dc.contributor.school School of Arts, Design and Architecture en
dc.contributor.department Taiteen laitos fi
dc.contributor.department Department of Art en
dc.subject.keyword kuvataidekasvatus fi
dc.subject.keyword ohjelmointi fi
dc.subject.keyword ops 2014 fi
dc.subject.keyword pure data fi
dc.subject.keyword Python fi
dc.subject.keyword Raspberry Pi fi
dc.subject.keyword reaaliaikainen data fi
dc.subject.keyword sonifikaatio fi
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:aalto-201712208296
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.type.ontasot Maisterin opinnäyte fi
dc.contributor.supervisor Sederholm, Helena
dc.programme Kuvataidekasvatus fi
dc.programme Art Education en


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search archive


Advanced Search

article-iconSubmit a publication

Browse

My Account