Unelmien kollaasi - Tarvaspään ateljeen rakennushistoria

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis
Ask about the availability of the thesis by sending email to the Aalto University Learning Centre oppimiskeskus@aalto.fi
Location:
P1 Ark A
Date
2017
Department
Major/Subject
Arkkitehtuurin historia
Mcode
A-27
Degree programme
Arkkitehtuuri
Language
fi
Pages
201 + 2
Series
Abstract
Tarvaspään ateljeetalo on taidemaalari Akseli Gallen-Kallelan (1865–1931) itselleen suunnittelema ja rakennuttama työtila, joka muutettiin myöhemmin myös perheen kodiksi. Espoossa Laajalahden rannalla sijaitseva rakennus valmistui vuonna 1913, ja sen pihapiiriin kuuluu lisäksi vanhempi puuhuvila Villa Linudd sekä hirsinen savusauna. Koko tontti kiinteistöineen on suojeltu rakennussuojelulailla, ja sen omistaa Akseli Gallen-Kallelan Museosäätiö. Tarvaspää restauroitiin 1960-luvun taitteessa ja on toiminut siitä saakka Gallen-Kallelan Museona. Diplomityön tarkoitus on selvittää Tarvaspään ateljeen syntyhistoriaa sekä myöhempiä vaiheita ja nykytilaa. Varsinkin rakennusprosessin jäljittämisessä ja taustoittamisessa on turvauduttu pääasiassa kirjallisiin lähteisiin. Näihin kuuluvat myös taiteilijan ja hänen läheistensä kirjeet, päiväkirjamerkinnät ja muistelmat, joita on julkaistu laajalti useissa eri teoksissa. Arkistoista löytyvät luonnokset ja piirustukset sekä valokuvat ovat olleet apuna ateljeetalon kulloisenkin ulkoasun hahmottamisessa. Rakennuksen nykytilaa on tutkittu paikan päällä valokuvaten ja tiloja inventoiden. Oman keskeisen lukunsa työssä muodostaa Tarvaspään vertailu muihin aikalaisilmiöihin sekä mahdollisten esikuvien etsiminen. Talon historisoivassa arkkitehtuurissa onkin art nouveaun hengessä niin suomalaisen kivikirkon, keskiaikaisen linnoitustornin kuin italialaisen palatsin piirteitä. Viittaukset kotimaiseen ja kansainväliseen rakennusperintöön ovat niin kirjaimellisia, että monet tutkijat ovat vieroksuneet Tarvaspäätä liian hajanaisena ja haaveellisena. Osin tästä syystä se on pitkään jäänyt vähälle huomiolle historiankirjoituksessa. Tarvaspää vertautuu tietenkin myös muihin vuosisadan vaihteen taiteilijakoteihin, joista ensimmäisiä oli Gallen-Kallelan varhaisempi erämaa-ateljee Kalela (1895). Merkittävin ero taiteilijan kahden ateljeerakennuksen välillä on, että ensimmäinen suunniteltiin alun pitäenkin kodiksi, kun taas jälkimmäinen tehtiin ensisijaisesti työskentelyä varten ja myös jo tulevaa julkista museokäyttöä ajatellen. Gallen-Kallela toivoikin Tarvaspäästä eräänlaista elämäntyönsä pyhättöä, taiteilijaperintönä koko Suomen kansalle lahjoitettavaa. Sisustuksen viimeistely jäi Gallen-Kallelan kuollessa kesken, ja sota-aikojen levottomuudet pakottivat talon välillä vuosikausiksi tyhjilleen ja rappiolle. Sittemmin huolellisesti korjattu rakennus on kuitenkin pääpiirteissään ja monissa yksityiskohdissaankin hyvin säilynyt, ja toimii oivallisesti nykyisessä tarkoituksessaan. Suurempia muutospaineita ei ole, mutta selvityksen lopussa pohditaan lyhyesti erilaisia museotoiminnan haasteita. Tarvaspää on kulttuurihistoriallisesti merkittävä, ja ainutlaatuisuudessaan arvokas osa tekijänsä monipuolista taiteellista tuotantoa.

The Tarvaspää studio was designed and built by the artist Akseli Gallen-Kallela (1865–1931) to serve as his workshop. Later it was converted into a home for his family. The building stands on the shore of the Laajalahti gulf in Espoo and was completed in 1913. The plot also includes an older wooden villa called Linudd and a smoke sauna made of timber. The whole property is protected by law and owned by the foundation Akseli Gallen-Kallelan Museosäätiö. Tarvaspää was restored in the early 1960s and has served as The Gallen-Kallela Museum ever since. The object of the thesis is to figure out the origins of the Tarvaspää studio as well as its later changes and its present state. Written sources have been a valuable source material when tracing the backgrounds and the building process. In addition to literature this also includes the letters, journals and memoirs of the artist and his relatives largely published in various books. Archived sketches, drawings and photographs have been helpful piecing together the different looks of the house. The present state of the building has been surveyed on site taking pictures and inventorying the spaces. Comparing Tarvaspää to other phenomena of its time and looking for possible ideals form one central chapter of the thesis. The architecture of the house is very historicistic and in the spirit of Art Nouveau it has features of a Finnish stone church, a medieval tower and an Italian palace. References to both domestic and international built heritage are so literal that many scholars have considered Tarvaspää odd, too disconnected and fanciful. Partly for this reason it has long been almost ignored in the writing of history. Tarvaspää is also parallel to other artists’ homes built at the turn of the century. One of the first was Gallen-Kallela’s earlier studio home in the wilderness, Kalela (1895). The most significant difference between his two studios is that the first was planned as a home from the start whereas the other was designed primarily as a work space, also bearing in mind future public use as a museum. Gallen-Kallela hoped Tarvaspää to become a kind of temple for his life work, an artistic heritage to be donated to the people of Finland. The interior was left unfinished when Gallen-Kallela died and wartime unrest forced the house twice into desolation and decline. The building has later been carefully repaired and it is rather well preserved both as a whole and in detail. The house works well in its current use and there is no great pressure to change. However, at the end of this thesis there is some contemplation of various challenges that a modern museum operation may face. Tarvaspää has great cultural historic value, and in all its uniqueness, it is also a precious part of the artist’s versatile body of work.
Description
Supervisor
Niskanen, Aino
Thesis advisor
Nissi, Aimo
Keywords
Tarvaspää, Akseli Gallen-Kallela, ateljee, taiteilijakoti, art nouveau
Other note
Citation