Havaintoja elokuvateoksen eheydestä - Dramaturgian merkitys elokuvanteossa

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis
Location:
Date
2017
Department
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Language
fi
Pages
53
Series
Abstract
Lopputyöni kirjallisessa osiossa pohdin elokuvan tekoprosessia, lähtökohtana valmis käsikirjoitus, jonka pohjalta elokuva muotoutuu. Tavoitteenani on pohtia käytännönläheisiä metodeja miten elokuvasta tulee eheä teos, jossa on kirkas katsojalle välittyvä elokuvallinen ajattelu. Lähden tekijän näkökulmasta liikkeelle ja pyrin löytämään elokuvahistoriasta ja -teoriasta konkreettisia metodeja, joista voisi oppia ja joita voisi hyödyntää käytännössä. Lisäksi käytän esimerkkeinä teoksia, joissa elokuvallinen eheys on saavutettu ja pyrin kartoittamaan millä keinoin niissä on onnistuttu. Käsittelen esimerkkielokuvien kautta elokuvanteon eri vaiheita. Työssäni pyrin löytämään yhteisiä keinoja miten tyylipuhtaus saavutetaan. Tavoitteenani on kartoittaa yhteisiä nimittäjiä keskustelua avaavia taiteellisia työskentelytapoja, joita voisi soveltaa kunkin idean mukaan elokuvanteossa tulevaisuudessa. Jotta elokuvanteon aikana käsikirjoituksen idea säilyisi ja jalostuisi eheäksi elokuvateokseksi. Esimerkki-elokuvien valossa havaitsin, että elokuvan pääideaan perustuvat selkeät tyylilliset valinnat ennakkosuunnittelussa johtavat eheään elokuvateokseen. Tarkkaan valikoidut linjaukset kuvasuunnittelussa, roolituksessa, äänisuunnittelussa ja musiikin käytössä varmistavat, että elokuvasta ei tule eri osastojen kakofoniaa vaan ne muodostavat saumattoman kokonaisuuden. Elokuvien tekoprosessit voivat olla erilaisia, mutta yhteistä onnistuneille teoksille on taiteellisten valintojen perustuminen elokuvan ydinideaan sekä tyylikeinojen rajattu ja johdonmukainen käyttö. Elokuvan muoto on tärkeä, koska se mahdollistaa katsojan kokemuksen.

Theoretical part of my thesis deals with the filmmaking process, using finished screenplay as a starting point, which gives the foundation for the film’s final shape. My goal is to reflect practical methods how to build a cinematic unity in the film during the production process. My approach is practice based and I aim to find concrete methods from filmhistory and -theory to learn from and to use in filmmaking process. I also take a close look at the few film expamples, that has achieved cinematic unity and aim to explore how they achieved it. Through film examples I deal with different areas of filmmaking process. In my work I try to find common practice on how to achieve unity of style. My goal is to find possible common methods, that could be helpful in filmmaking and that could open up a discussion about artistic practices. That original idea of the screenplay would remain through the process of the filmmaking and develop into cinematic unity in the film. Through the film examples I noticed that clear stylistic choices made early in pre-production and which are based on the main idea of the screenplay will lead to the cinematic unity. Precisely chosen directions in cinematography, casting, sound design and use of music would make sure that a film would not be a cacophony of various styles and would form a complete unity. Filmmaking process may be different, but those films that succeed, share in common that their artistic choices are based on the main idea of the film and their style is restricted and consistent in use. The shape of film is important, because it makes the experience of the viewer.
Description
Supervisor
Küttner, Iiro
Thesis advisor
Koivumäki, Marja-Riitta
Keywords
elokuvallinen eheys, kokonaisdramaturgia, elokuvan muoto, ennakkosuunnittelu, casting, visuaalinen dramaturgia, tyylipuhtaus, idziak
Other note
Citation