Tietomallintamisella on merkittäviä hyötyjä infran suunnittelussa ja rakentamisessa. Erityisesti tien rakennussuunnittelua ja rakentamista voidaan tehostaa tietomallipohjaisilla toimintatavoilla huomattavasti. Tehostaminen edellyttää kuitenkin yhtenäiset ohjeet, vaatimukset ja määrittelyt. Tämän diplomityön tavoitteina oli laatia tien tietomallipohjaisen rakennussuunnitelman sisältö- ja tarkkuusvaatimukset sekä määritellä rakennussuunnitelmamallin ja toteutusmallin välinen ero.
Tämä diplomityö koostuu kirjallisuustutkimuksesta ja haastattelututkimuksesta. Kirjallisuustutkimuksessa perehdyttiin tiensuunnittelun vaiheisiin ja tien rakentamiseen, tiehankkeissa käytettäviin hanke- ja urakkamuotoihin sekä infrahankkeiden tietomallintamiseen. Lisäksi kirjallisuustutkimuksessa peilattiin perinteisen tien rakennussuunnitelman sisältöä ja esitystapaa nykyisiin tietomalliohjeisiin, minkä pohjalta laadittiin alustava esitys tien tietomallipohjaisen rakennussuunnitelman sisällöksi ja tarkkuudeksi. Haastattelututkimuksessa kerättiin aineistoa kirjallisuustutkimuksen tueksi haastattelemalla asiantuntijoita tilaajien, suunnittelijoiden ja urakoitsijoiden organisaatioista. Lopullinen ehdotus tien tietomallipohjaisen rakennussuunnitelman sisällöksi ja tarkkuudeksi muokattiin alustavasta esityksestä haastattelututkimuksessa saatujen kommenttien ja huomioiden perusteella. Tutkimuksessa ei käsitelty ratoja, vesiväyliä, siltoja tai tunneleita.
Tietomallipohjaisessa rakennussuunnitelmassa ei tarvitse esittää yhtä paljon päällekkäistä tietoa kuin perinteisessä rakennussuunnitelmassa. Tietomallipohjaiseen rakennussuunnitelmaan voidaan koostaa luettelot automatisoidusti. Eri tahojen välistä yhteistyötä ja vuorovaikutusta tiehankkeissa voidaan lisätä käyttämällä interaktiivisia urakkamuotoja. Rakennussuunnitelmamallin ja toteutusmallin välillä havaittiin sekä sisällöllisiä eroja että terminologinen ero.
Building information modelling has significant benefits in infrastructure design and construction. Particularly in road construction planning and construction phases, model-based procedures can be beneficial. However, consistent instructions, requirements and definitions are needed to be able to obtain the benefits. Producing the content and detail requirements of a model-based road construction plan and defining the difference between a construction design model and a planning model were the objectives of this master's thesis.
The thesis consists of a literature study and an interview study. The literature study investigates both the design and construction phases, as well as the contract forms used in road projects and the building information modelling in infrastructure projects. Furthermore, a traditional road construction plan was compared with the current instructions of building information modelling for infrastructure. A preliminary layout of the content and detail requirements was produced based on the comparison. To support the literature study, regional and governmental officials, consultants and contractors were interviewed. The final proposition for the content and detail requirements was a modified version of the preliminary layout based on the comments of the interviewees. Railways, waterways, bridges and tunnels were not included in the thesis.
Overlapping content can be reduced when shifting from a traditional road construction plan to a model-based one. Furthermore, catalogues can be generated automatically. The cooperation and interaction between parties in road projects can be increased by utilising interactive contract forms. The study observed content and terminology differences between a construction design model and a planning model.