Open innovation has become a renowned concept since its appearance in early 2000’s. The creator of the notion, Henry Chesbrough, argues for mutual benefits of open collaboration and idea flows between organisations. Although there are companies who have embraced the opportunities of open innovation, many are still reluctant to open up toward externals and have difficulties in understanding the actual benefits of such collaboration.
Industryhack is a Finnish open innovation accelerator – an intermediary helping companies in bene ting from open innovation activities – who connects its customers with external teams possessing relevant knowledge related to a de ned problem and provides a model for co-development and experimentation. This thesis sheds light to the motivations, benefits, challenges as well as concrete results experienced by eight of these customer companies who represent industries such as heavy machinery, recycling, energy and maritime. This research is based on qualitative methodology and the case study method. The main theoretical framework used is the coupled model of open innovation (Piller and West, 2014). The data collection is done by theme interviews with nine management level representatives of the case companies.
The main motivation for companies to collaborate with externals is to test new concepts and build an external talent network, which is in line with the experienced benefits. Other benefits are related to positive company culture development (towards more open) and moving the new concepts forward in pilot projects. These pilots have evolved into actual products in two of the investigated cases. The main challenges are sufficient preparations for collaboration, limited internal resources and lack of commitment from own organisation.
For future research, impacts of continuous experimentation with externals, understanding better the bottlenecks of longer-term collaboration with selected external teams as well as investigating the motivations of these external participants would be of interest.
Avoin innovaatio syntyi käsitteenä 2000-luvun alkupuolella ja on sittemmin muodostunut tunnetuksi konseptiksi niin tutkimus- kuin yritysmaailmassa. Termin luoja Henry Chesbrough argumentoi organisaatioiden välisen avoimen yhteistyön ja ideoiden vaihdannan etujen puolesta. Vaikka monet yritykset ovat toteuttaneet avoimen innovaation periaatteita käytännössä, suuri osa on edelleen haluton avaamaan liiketoimintaansa ulkopuolisille eikä ymmärrä tällaisen yhteistyön mahdollistamia konkreettisia hyötyjä.
Industryhack on suomalainen avoimen innovaation kiihdyttäjä – taho, joka auttaa yrityksiä hyötymään avoimesta innovaatiosta käytännössä. Industryhack yhdistää asiakasyrityksiään ulkopuolisiin tiimeihin, joilla on tarvittavaa tietotaitoa ennalta määritetyn ongelman ratkaisemiseen, ja tarjoaa yhteistyömallin ratkaisuiden kehittämiselle ja kokeilulle. Tämä diplomityö valottaa kahdeksan Industryhackin asiakasyrityksen kokemuksia em. yhteistyöstä ja kokeilusta motivaation, hyötyjen, haasteiden sekä konkreettisten tulosten näkökulmasta. Yritykset edustavat mm. kierrätys-, energia-, konepaja- ja meriteollisuutta. Tutkimuksessa käytetään kvalitatiivista metodologiaa, tutkimusmetodina on tapaustutkimus ja pääasialliseksi teoreettiseksi viitekehykseksi on valittu avoimen innovaation yhdistetty malli (coupled model of open innovation) (Piller and West, 2014). Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla yhdeksältä henkilöltä, jotka toimivat pääosin johtotehtävissä tapausyrityksissä.
Yritysten pääasiallinen motivaatio yhteistyöhön ulkopuolisten kanssa liittyy uusien konseptien testaamiseen ja ulkoisen osaamisverkoston rakentamiseen, mikä on linjassa myös yritysten kokemien hyötyjen kanssa. Muita hyötyjä ovat avoimuudelle myönteisemmän yrityskulttuurin muodostuminen sekä uusien konseptien jatkokehittäminen pilottiprojektien avulla. Kahdessa tapauksista pilottiprojekti on edennyt valmiiksi tuotteeksi saakka. Yritysten kokemat haasteet liittyvät pääasiassa riittäviin valmisteluihin ennen yhteistyön aloittamista, rajallisiin sisäisiin resursseihin sekä oman organisaation sitoutumisen puutteeseen.
Jatkotutkimuksen kannalta kiinnostavia teemoja ovat jatkuvan ulkopuolisten kanssa tehtävän kokeilemisen ja yhteistyön vaikutukset, lupaavimpien tiimien kanssa tehtävän pilottivaiheen pullonkaulojen parempi ymmärtäminen sekä ulkopuolisten osallistujien motivaatio.