This thesis aims to answer how Finnish manufacturing SMEs adapt to their changing business environment. The thesis approaches this by studying how these companies sense their business environment and what facilitates seizing opportunities and transforming a company to enable strategic renewal. The thesis also studies how these companies have reacted to the digital change in their environment. Finally the thesis aims to find hindering factors for strategic renewal among these companies.
The thesis was made as a qualitative and inductive research with interviewing twenty-five company representatives from twenty-three different Finnish manufacturing SMEs. The analysis of the interview data followed the methodology of Gioia, Corley and Hamilton (2013).
The literature review provides existing knowledge about SMEs’ adaption to digitally changing business environments, ambidexterity as a concept to adapt to continuously changing environment and dynamic capabilities as a mechanism for ambidexterity. The literature review provides a comparison point for the findings of this thesis.
The main findings show that Finnish manufacturing SMEs utilise their stakeholders’ help to adapt to their business environments. The companies’ top management, especially the CEOs, are facilitating strategic renewal in the companies. The CEOs facilitative role points out in every part of the dynamic capabilities framework. To react to the recent digital changes, the companies have made competitive developments both internally and externally. The companies’ own capabilities and resources were identified as hindering factors for strategic renewal.
This thesis provides implications for Finnish manufacturing SMEs to invest in their managers’ leadership skills and education, exploit more their stakeholders, invest in digital technologies, reform business models and internal operation and get rid of unwillingness to change. For Tekes, this thesis suggests to increase its focus on helping SMEs to sense new ideas and help them to create new capabilities and inter-organisational relationships by organising networking and educational events and hiring supports for the companies.
Tämän diplomityön tavoite on vastata siihen, kuinka suomalaiset valmistavan teollisuuden pk-yritykset adaptoituvat niiden muuttuvaan liiketoimintaympäristöön. Tämä diplomityö lähestyy tätä tutkimalla, kuinka nämä yritykset aistivat liiketoimintaympäristöään sekä mitkä tekijät fasilitoivat mahdollisuuksiin tarttumista ja yritysten transformaatiota toteuttaakseen strategista uudistumista. Työ tutkii myös kuinka nämä yritykset ovat reagoineet viimeaikaisiin digitaalisiin muutoksiin niiden liiketoimintaympäristössä. Viimeisenä, tämä diplomityö etsii hidastavia tekijöitä strategiselle uusiutumiselle näiden yritysten joukossa.
Tämä diplomityö toteutettiin kvalitatiivisena ja induktiivisena tutkimuksena, jossa haastateltiin kahtakymmentäviittä yrityksen edustajaa kahdestakymmenestäkolmesta valmistavan teollisuuden pk-yrityksestä Suomessa. Haastatteludatan analysointi tehtiin Gioian, Corleyn ja Hamiltonin (2013) metodologian mukaisesti.
Kirjallisuuskatsaus esittelee olemassa olevaa tietoutta pk-yritysten adaptoitumisesta digitaalisesti muuttuvaan toimintaympäristöön, kaksikätisyydestä jatkuvasti muuttuvan toimintaympäristön adaptoitumisen konseptina sekä dynaamisista kyvykkyyksistä kaksikätisyyden mahdollistavana mekanismina. Kirjallisuuskatsaus luo vertailupohjan tämän diplomityön löydöksille.
Päälöydökset osoittavat, että suomalaiset valmistavan teollisuuden pk-yritykset hyödyntävät sidosryhmiensä apua adaptoituakseen liiketoimintaympäristöönsä. Yritysten ylin johto, erityisesti toimitusjohtajat, fasilitoi strategista uusiutumista näissä yrityksissä. Toimitusjohtajien fasilitoiva rooli korostuu kaikissa dynaamisten kyvykkyyksien osissa. Reagoidakseen viimeaikaisiin digitaalisiin muutoksiin, yritykset ovat tehneet kilpailullisia kehityksiä sekä sisäisesti että ulkoisesti. Yritysten omat kyvykkyydet sekä resurssit löydettiin strategista uusiutumista hidastavina tekijöinä.
Tämä diplomityö ehdottaa päätelminä suomalaisille valmistavan teollisuuden pk-yrityksille investoida ylimmän johtonsa johtamistaitoihin ja koulutukseen, hyödyntää enemmän sidosryhmiä, investoida digitaalisiin teknologioihin, uudistaa liiketoimintamallit ja sisäiset operaatiot sekä päästää irti muutoksen vastahakoisuudesta. Tekesille tämä diplomityö ehdottaa lisäävää keskittymistä auttaakseen pk-yrityksiä aistimaan mahdollisuuksia sekä auttamaan niitä kehittämään uutta osaamista ja lisäämään yritysten välisiä suhteita organisoimalla verkostoitumis- ja koulutuksellisia tapahtumia sekä palkkausapua yrityksille.