Title: | Occupational voice : studying voice production and preventing voice problems with special emphasis on call-centre employees Ääni työvälineenä – Äänentuoton tutkiminen ja ääniongelmien ennaltaehkäiseminen, kohderyhmänä puhelimessa työskentelevä asiakaspalveluhenkilöstö |
Author(s): | Lehto, Laura |
Date: | 2007-09-21 |
Language: | en |
Pages: | 63, [69] |
Department: | Department of Electrical and Communications Engineering Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto |
Major/Subject: | Speech acoustics (Puheäänen akustiikka) |
ISBN: | 978-951-22-8698-0 |
Series: | Report / Helsinki University of Technology, Laboratory of Acoustics and Audio Signal Processing, Raportti / Teknillinen korkeakoulu, Akustiikan ja äänenkäsittelytekniikan laboratorio, 82 |
ISSN: | 1456-6303 |
Supervising professor(s): | Alku, Paavo; Prof. |
Subject: | Electrical engineering |
Keywords: | occupational voice, telephone work, voice training, acoustic voice analysis, inverse filtering, puhetyö, puhelintyö, äänenkäytön koulutus, akustinen puheen tutkimus, käänteissuodatus |
OEVS yes | |
|
|
Abstract:Tämän väitöskirjan aiheena on puheääni ja sen kestävyys työvälineenä. Nykypäivän yhteiskunnassa puhekommunikaation määrä lisääntyy jatkuvasti, ja monessa työssä puheääni on sekä ensisijainen että välttämätön työväline. Ammatikseen ääntä käyttävät henkilöt kokevat äänen oireita vaihtelevassa määrin. Tässä väitöskirjatyössä kohderyhmänä ovat puhelimessa työskentelevät asiakaspalvelutoimihenkilöt, jotka edustavat kasvavaa toimialaa. Puhelintyön erityispiirre on se, ettei puhuja voi tukeutua elekieleensä tai kirjalliseen materiaaliin. Aloite puhelintyöntekijöiden tutkimiseen tuli alun perin teleoperaattori Soneralta (nykyisin TeliaSonera Finland Oyj) yrityksen halutessa laajentaa tietojaan puhelinhenkilöstön hyvinvoinnista. |
|
Parts:Lehto L, Rantala L, Vilkman E, Alku P, Bäckström T, Experiences of a short vocal training course for call-centre customer service advisors, Folia Phoniatrica et Logopaedica, 2003; 55: 163-176. [article1.pdf] © 2003 S. Karger AG. By permission.Lehto L, Alku P, Bäckström T, Vilkman E, Voice symptoms of call-centre customer service advisors experienced during a work-day and effects of a short vocal training course, Logopedics Phoniatrics Vocology, 2005; 30 (1): 14-27. [article2.pdf] © 2005 Taylor & Francis. By permission.Lehto L, Laaksonen L, Vilkman E, Alku P, Changes in objective acoustic measurements and subjective voice complaints in call center customer-service advisors during one working day, Journal of Voice, 2008; 22 (2): 164-177. [article3.pdf] © 2008 Elsevier Science. By permission.Lehto L, Laaksonen L, Vilkman E, Alku P, Occupational voice complaints and objective acoustic measurements—do they correlate?, Logopedics Phoniatrics Vocology, 2006; 31 (4): 147-152. [article4.pdf] © 2006 Taylor & Francis. By permission.Bäckström T, Lehto L, Alku P, Vilkman E, Automatic pre-segmentation of running speech improves the robustness of several acoustic voice measures, Logopedics Phoniatrics Vocology, 2003; 28 (3): 101-108. [article5.pdf] © 2003 Taylor & Francis. By permission.Lehto L, Airas M, Björkner E, Sundberg J, Alku P, Comparison of two inverse filtering methods in parameterization of the glottal closing phase characteristics in different phonation types, Journal of Voice, 2007; 21 (2): 138-150. [article6.pdf] © 2007 Elsevier Science. By permission. |
|
|
Unless otherwise stated, all rights belong to the author. You may download, display and print this publication for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Page content by: Aalto University Learning Centre | Privacy policy of the service | About this site