Tietomallinnuksen hyödyntäminen on kasvattanut jalansijaansa viime vuosina suunnittelun ja rakentamisen osalta huomattavasti. Paremmalle tiedonhallinnalle on kuitenkin entistä enemmän tarvetta myös kunnossapidon ja infraomaisuudenhallinnan osalla. Jatkuvasti kehittyvän tekniikan avulla rakenteista pystytään keräämään entistä enemmän tietoa, jolloin myös tiedonhallintaa on tärkeää kehittää, jotta tietoa ei kerätä vain tiedon keräämisen vuoksi.
Tämä diplomityö jakaantuu kahteen osaan: teoriatutkimukseen ja asiantuntijahaastatteluihin. Teoriatutkimus-osiossa selvitetään omaisuuden- ja tiedonhallinnan periaatteet, sekä nykykäytäntöjen mukaisia tiedonhallinnan työkaluja, joita Liikennevirasto käyttää omaisuudenhallinnassa. Asiantuntijahaastatteluilla selvitettiin Liikenneviraston tietunneleiden kunnossapidon nykytilaa, sekä kunnossapitäjien näkemyksiä tietotarpeiden määrittelyksi.
Diplomityön tuloksena luotiin perusta toteumatietojen tietosisältöjen määrittelylle. Luotujen perusteiden pohjalta on mahdollista luoda yhtenäinen järjestelmä toteumatietojen keräämiselle. Yhtenäisen järjestelmän tarkoituksena on mahdollistaa systemaattisen omaisuudenhallinnan sekä kunnossapidon työkalujen luominen.
Tutkimuksessa havaittiin, että tiedonkulku sekä tiedonhallinta ovat nykymuotoisessa kunnossapitotoiminnassa puutteellisia nykystandardeilla mitattuna. Tiedoista suurin osa tallennetaan dokumentteina, joiden sisältö ei ole automaattisten työkalujen luettavissa, vaan tiedon tulkinta vaatii aina ihmisen.
Utilisation of BIM has grown its foothold substantially over the past years in designing and construction of civil structures. There is still growing demand for better information management in maintenance and infrastructure asset management. As constantly advancing technology enables increasing data gathering during construction, information management is increasingly important to be developed to avoid data gathering just for the sake of data gathering.
This thesis consists of two parts: theory research and expert interviews. Theory research describes the principles of asset and information management, and the Finnish Transport Agency’s current tools for asset management. Expert interviews were used to develop understanding of maintenance of road tunnels in current state, and to recognise the needs for information in the maintenance field.
In this thesis, a foundation for as-built information requirements was created. Based on this definition, a consistent system for as-built information gathering and transfer is possible to be created. A consistent system enables development of systematic tools for asset management and maintenance processes.
In the research, it was noticed, that the flow of information and information management are inadequate based on modern standards. Most of the information is still saved as documents that cannot be automatically read and thus require manual labour to be utilised.