Sähköavusteisen rahtipyörän suunnitteluprosessi – osallistuminen RD-Velho Design Award –muotoilukilpailuun

 |  Login

Show simple item record

dc.contributor Aalto University en
dc.contributor Aalto-yliopisto fi
dc.contributor.advisor Puintila, Simo
dc.contributor.author Pärssinen, Janne
dc.date.accessioned 2017-11-01T12:50:36Z
dc.date.available 2017-11-01T12:50:36Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.uri https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/28606
dc.description.abstract Opinnäyte on prosessikuvaus rahtipyörän suunnittelusta muotoilukilpailuun osallistuttaessa. Muotoilukilpailun järjestäjänä toimi suunnittelutoimisto nimeltä RD-Velho ja kohdeyrityksenä kilpailussa oli polkupyöriä suunnitteleva, valmistava ja maahantuova Helkama Velox OY. Muotoilukilpailun aihe oli sähköavusteisen rahtipyörän konseptin suunnittelu Helkamalle. Pyörän tulisi kilpailuohjelman mukaan olla uudenlainen ja haluttava sekä rakenteeltaan järkevä ja tarkoituksenmukainen. Kilpailuohjelma ei määritellyt suunniteltavalle rahtipyörälle käyttötarkoitusta, sen sijaan suunnittelussa kehotettiin pyrkimään asiakaslähtöisyyteen ja suunnittelemaan pyörä johonkin valittuun käyttötarkoitukseen tai yleiskäyttöiseksi. Sähköavustuksen toteuttamiseen tuli käyttää Shimanon moottori- ja akkupakettia. Rahtipyörät ovat tavaroiden tai ihmisten kuljettamiseen tarkoitettuja, raskastekoisia polkupyöriä. Tyypillisiä malleja tällaiselle pyörälle on kaksirenkainen Long John –pyörä, jossa tavaratila on eteenpäin viedyn eturenkaan ja ohjainputken välissä sekä kolmipyöräinen rahtipyörä, jossa suuri tavaratila on kahden eturenkaan välissä. Rahtipyöriä käytetään yleisesti perheissä lasten ja tavaroiden kuljettamiseen, yrityksissä liikkuvana liikepaikkana ja erilaisissa kuljetuspalveluissa. Opinnäyte kuvailee koko prosessin kilpailuun osallistuttaessa. Prosessin alussa tekijä perehtyi aiheeseen tutkimalla polkupyörien historiaa ja nykytilannetta. Opinnäyte kertoo lyhyesti polkupyörien historian erityisesti tavaroiden ja ihmisten kuljettamisen näkökulmasta. Rahtipyörien ja muiden polkupyörien nykytilannetta opinnäyte kuvaa benchmarkkauksen kautta, eli analysoimalla erilaisia olemassa olevia pyörämalleja. Tutkimus jatkui kentällä, jossa tekijä havainnoi ja haastatteli rahtipyörien käyttäjiä. Itse suunnitteluvaihe alkoi ideoinnilla, johon sisältyi paljon luonnostelua. Opinnäyte esittelee prosessin kannalta merkittävät luonnokset ja etenemisen ideaan, josta jalostettiin lopullinen konsepti. Konseptin kehittämiseen käytettiin 3D-mallinnusta ja muita digitaalisia työkaluja. Lopullinen konsepti on Long John –rahtipyörän mallista uudistettu versio, joka on kompaktimpi ja ajettavampi, kuin markkinoilla olevat mallit. Pyörää ohjataan vaijeriohjauksella tyypillisen tankovälitteisen ohjauksen sijaan. Tämä mahdollisti erilaisen runkorakenteen, jolla saatiin enemmän tavaratilaa, mutta lyhyempi akseliväli. Konsepti suunniteltiin sopimaan vaihteleviin tarpeisiin, mutta erityisesti perheille. fi
dc.format.extent 70
dc.language.iso fi en
dc.title Sähköavusteisen rahtipyörän suunnitteluprosessi – osallistuminen RD-Velho Design Award –muotoilukilpailuun fi
dc.type G1 Kandidaatintyö fi
dc.contributor.school Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu fi
dc.contributor.school School of Arts, Design and Architecture en
dc.subject.keyword rahtipyörä fi
dc.subject.keyword sähköavusteinen fi
dc.subject.keyword muotoilu fi
dc.subject.keyword kilpailu fi
dc.subject.keyword suunnittelu fi
dc.subject.keyword helkama fi
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:aalto-201711017450
dc.programme.major Muotoilu fi
dc.type.ontasot Bachelor's thesis en
dc.type.ontasot Kandidaatintyö fi
dc.contributor.supervisor Puintila, Simo
dc.programme Taiteiden ja suunnittelun kandidaattiohjelma fi


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search archive


Advanced Search

article-iconSubmit a publication

Browse

My Account