Tutkimuksen tavoitteet
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata, miten taloudellisen due diligence -tutkimuksen havainnot palvelevat ostajaa yrityskauppaprosessissa sekä selvittää, miten due diligencessä syntyneet riskihavainnot vaikuttavat kaupan toteutumiseen. Lisäksi pyrittiin kartoittamaan muiden kaupan olosuhteisiin tai kohdeyritykseen liittyvien tekijöiden mahdollista yhteyttä alustavasti neuvoteltujen kauppojen kaatumiseen.
Aineisto
Empiirisen tutkimuksen aineisto koottiin suomalaisen asiantuntijayrityksen vuonna 2008 tekemistä due diligence -tutkimuksista ja niitä täydentävästä julkisesta informaatiosta. Analy¬soi¬tavana olivat yhteensä 25 yrityskauppa¬prosessin due diligence -raportit.
Tutkimusmenetelmät
Tarkasteltujen yrityskauppojen yleisistä olosuhteista, kaupan kohdetta kuvaavista tekijöistä tai due diligencen yhteydessä esille tulleista yksityiskohtaisista riskihavainnoista pyrittiin tunnis¬ta¬maan kaupan kaatumiseen yhteydessä olevia tekijöitä ristiintaulukoinnin avulla. Toisena keskeisenä menetelmänä oli logistinen regressioanalyysi.
Tulokset
Aineiston perusteella todettiin ennusteisiin liittyvien riskitekijöiden esiintulon lisäävän kaupan kaatumisen todennäköisyyttä due diligence -vaiheen jälkeen. Ostajan tyypillä, kaupan kansainvälisyydellä, informaation saatavuusrajoitteilla tai muilla yksityiskohtaisilla due diligencen riskihavainnoilla ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä yrityskaupan lopputulemaan. Myöskään riskien kokonaismäärä ei ollut ratkaiseva tekijä.
Avainsanat
Yrityskauppa, taloudellinen due diligence, deal breaker, kaupan kaatuminen, riski