Title: | Computational models of associative learning in the acquisition of speech imitation, acoustic word models, and word-meaning mappings Assosiatiivisen oppimisen laskennallinen mallinnus puheen matkimisen, sanamallien ja sana-merkitysparien oppimisessa |
Author(s): | Rasilo, Heikki |
Date: | 2017 |
Language: | en |
Pages: | 71 + app. 91 |
Department: | Signaalinkäsittelyn ja akustiikan laitos Department of Signal Processing and Acoustics |
ISBN: | 978-952-60-7658-4 (electronic) 978-952-60-7659-1 (printed) |
Series: | Aalto University publication series DOCTORAL DISSERTATIONS, 196/2017 |
ISSN: | 1799-4942 (electronic) 1799-4934 (printed) 1799-4934 (ISSN-L) |
Supervising professor(s): | Laine, Unto K., Prof., Aalto University, Department of Signal Processing and Acoustics, Finland; Alku, Paavo, Academy Prof., Department of Signal Processing and Acoustics, Aalto University, Finland; de Boer, Bart, Prof., Vrije Universiteit Brussel, Belgium |
Thesis advisor(s): | Räsänen, Okko, Dr., Aalto University, Department of Signal Processing and Acoustics, Finland |
Subject: | Acoustics, Linguistics, Computer science |
Keywords: | language acquisition, speech imitation, articulation, weakly supervised learning, associative learning, word recognition, segmentation, kielenoppiminen, puheen matkiminen, artikulaatio, heikosti ohjattu oppiminen, assosiatiivinen oppiminen, sanantunnistus, segmentointi |
Archive | yes |
|
|
Abstract:Ihmislapset oppivat puhumaan ja ymmärtämään äidinkieltään ympäristön ja kuullun puheen vaihtelevuudesta ja monitulkintaisuudesta huolimatta. Kielenoppimismekanismien yksityiskohdat ovat kuitenkin vielä suurilta osin tuntemattomia. Viime vuosikymmenien tutkimus on osoittanut, että ihmiset hyödyntävät niin kutsuttuja tilastollisia oppimismekanismeja hahmottaessaan kieleen liittyviä rakenteita joko puhesignaalista sellaisenaan, tai yhdistäessään puheessa esiintyviä rakenteita ympäristön esineisiin ja tapahtumiin. Jopa monitulkintaisissa tilanteissa, missä yksiselitteisiä vastaavuuksia signaalien sisältämien hahmojen välillä ei ole saatavilla, tilastollinen oppiminen mahdollistaa oikeiden vastaavuuksien löytämisen, jos rakenteelliset samankaltaisuudet esiintyvät riittävän usein yhdessä eri oppimistilanteissa. Tässä väitöskirjassa tutkitaan tilastollisen oppimisen tehokkuutta kolmessa kielenomaksumiseen liittyvässä osaongelmassa: kuinka lapsi oppii matkimaan vanhempiensa puhetta, kuinka akustiset sanamallit ja niiden segmentointi voidaan oppia jatkuvasta puheesta, ja kuinka sanat ja niiden merkitykset opitaan yhdistämään. Näitä kolmea oppimistehtävää lähestytään laskennallisen mallinnuksen kautta, pyrkimyksenä ymmärtää ja kuvata ihmismäistä oppimista samoissa tehtävissä simulaation keinoin. |
|
Parts:[Publication 1]: Rasilo, H., Räsänen, O., & Laine, U. K. (2013). Feedback and imitation by a caregiver guides a virtual infant to learn native phonemes and the skill of speech inversion. Speech Communication, 55 (9), 909-931. DOI: 10.1016/j.specom.2013.05.002 View at Publisher [Publication 2]: Rasilo, H., Räsänen, O., & de Boer, B. (2013). Virtual infant's online acquisition of vowel categories and their mapping between dissimilar bodies. In proceedings of the Workshop on Speech Production in Automatic Speech Recognition, Lyon, France. http://ttic.uchicago.edu/~klivescu/SPASR2013/[Publication 3]: Rasilo, H. & Räsänen, O. (2017), An online model for vowel imitation learning, Speech Communication, 86, 1-23. DOI: 10.1016/j.specom.2016.10.010 View at Publisher [Publication 4]: Rasilo, H., & Räsänen, O. (2015). Weakly-supervised word learning is improved by an active online algorithm. Proceedings of Interspeech 2015, Dresden, Germany, 1561–1565.[Publication 5]: Rasilo, H (2017) Weakly supervised word segmentation and HMM bootstrapping algorithm, submitted for publication[Publication 6]: Rasilo, H., & Räsänen, O. (2015). Computational evidence for effects of memory decay, familiarity preference and mutual exclusivity in crosssituational learning. In 37th Annual Conference of the Cognitive Science Society, Pasadena, California, 1955–1960. |
|
|
Unless otherwise stated, all rights belong to the author. You may download, display and print this publication for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Page content by: Aalto University Learning Centre | Privacy policy of the service | About this site