Näkyväksi

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis
Ask about the availability of the thesis by sending email to the Aalto University Learning Centre oppimiskeskus@aalto.fi
Location:
P1 OPINNÄYTTEET D 2017 Saarikoski
Date
2017
Department
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Language
fi
Pages
96 + 47
Series
Abstract
Taiteen maisterin opinnäytteeni kirjallinen osuus on esseekokoelma Näkyväksi. Se koostuu seitsemästä esseestä ja kuvaliitteistä. Kuvaliitteitä on kaksi: referenssikuvien vihko sekä pinkka kuvakortteja teoksista ja näyttelyistä. Esseiden läpi kulkee sumu, jota käytän tekstissä metaforana ja jonka läpi tulkitsen teoksiani. Sumu on ollut toistuva teema työskentelyssäni. Sumu häiritsee näkyvyyttä, mutta se myös sitoo aiheeni yhteen. Sumu kuvastaa epävarmuutta ja työprosessia sekä käsittelemiäni aiheita, jotka ovat valikoituneet teosteni aiheiksi ja materiaaliksi, koska ovat kaivanneet käsittelyä, sanallistamista tai jääneet häiritseviksi. Tekstini käsittelee taiteellista tuotantoani vuodesta 2014 vuoteen 2017, jolta ajalta valikoituneista teoksista muodostuu opinnäytteeni taiteellinen osuus. Teokseni ovat olleet tuona aikana esillä eri kokonaisuuksina useissa ryhmänäyttelyissä ja kolmessa yksityisnäyttelyssä. Kolmas yksityisnäyttely Harmaatutkimuksia: kolmas osa on tätä tiivistelmää kirjoittaessani juuri auennut Galleria Harmaassa, Turussa. Viimeisen näyttelyn teokset esiintyvät läpi tekstin luonnosvaiheessa olevina teoksina, joiden lopullinen muoto on nähtävissä näyttelydokumentaationa opinnäytteeni kuvaliitteessä. Esseissä kirjoitan auki työskentelyprosessiani, kuvailen luonnosvaiheita ja valmiita teoksia rinnakkain, eli avaan ajatteluani ja toimintatapojani taiteilijana. Käytän tekstissäni toistoa ja rikkonaista aikarakennetta, joka kuvastaa teosten syntyprosessia tarkasti ja minulle totuudenmukaisesti. Esseemäinen muoto mahdollistaa rakenteen, jossa tulkitsen aiheitani monesta eri näkökulmasta käsin. Kirjoitan paikoin varsin henkilökohtaisesti ja tämä valinta on luonnollinen tavalleni toimia taiteilijana. Teokseni ovat omaelämäkerrallisia, käsitteellisiä ja monella eri välineellä toteutettuja sekä esitettyjä. Lähdekirjallisuuteni koostuu teoriasta, taidehistoriallisesta kirjallisuudesta ja kaunokirjallisuudesta. Olen käyttänyt lähteinäni myös muiden taiteilijoiden teoksia, keskusteluja opettajien, kollegoiden ja ystävien kanssa, työpäiväkirjojani, luentoja ja esityksiä. Tekstini tarkoitus on purkaa työprosessi näkyväksi sekä jäljittää teosteni läpi kulkevan sumun merkityksiä. Teksti keskustelee kanssani siitä, mikä merkitys taiteilijan työllä on elämässäni sekä avaa teosten takana kulkevia polkuja näkyväksi itselleni ja toisille.

The textual part of my master’s thesis Becoming visible, consists of a collection of seven essays as well as two image attachments: a booklet of reference images and a stack of image cards related to art works and exhibitions. Fog as a connecting metaphor and interpretive tool passes through all my texts and as a theme it is something that Ihave repeatedly been dealing with in my works. At the same time it obscures the visibility and ties the parts of my work together. For me fog reflects insecurity and the working process, as well as those underlying subjects which needed to be processed, which had not yet been put into words and had therefore stayed as something disturbing - so much as to become the themes of my work. The body of the text discusses the selected artworks from 2014 to 2017, which make up the artistic part of my master ́s thesis. During this period my works have been shown in various group shows and three solo exhibitions. Third part of a series of solo shows, Research Into Grey: third part had just opened at the Galleria Harmaa in Turku while I was writing this abstract. The art works of the last exhibition are dealed with as sketches in my thesis and their final form is visible in the attached documentation images. In my essays I describe simultaneously the working process, the stages of sketching and the finished art works, therefore opening up my artistic thinking and methods. Textual repetition and broken time structure are used in order to point out - as honestly as possible - the original process from which my works are brought to life. Essay form as a structure gives me the possibility to interpret my themes from various points of view, also from the very personal standing point. This way of writing reflects naturally the way I work as an artist. I use various mediums in producing and presenting my autobiographical and conceptual art work. The references for this thesis work consists of theoretical, art historical and belles-lettres readings, discussions with teachers, colleagues and friends, lectures, presentations, art works and my own working diary. The purpose of these texts is to open up the working process by making it visible. My aim is to find out what are the meanings of the fog for my art work. Within these texts I discuss about the many meanings of working as artist and find out what are the paths behind an art work. I aim to make these paths visible to myself and others.
Description
Supervisor
Rekula, Heli
Thesis advisor
Antas, Axel
Johansson, Hanna
Keywords
autofiktiivinen, omaelämäkerrallinen, valokuvataide, installaatio, kuva ja teksti, essee, monivälineellinen, sumu
Other note
Citation