Tietomallinnus kehittyy rakennus- sekä infra-alalla jatkuvasti hyvää vauhtia. Sen käyttöä sovelletaan rakennusalalla jo lähes jokaisessa hankkeen vaiheessa. Tietomallien hyödyntäminen infrahankkeiden toteutusvaiheessa on kuitenkin vielä kovin vähäistä. Tässä diplomityössä tutkittiin tietomallien hyödyntämisen nykytilaa ja kehitystarpeita painottaen infrahankkeiden tietomallipohjaista aikataulusuunnittelua.
Diplomityön kirjallisuusosuudessa tutkittiin infrahankkeiden läpivientiä keskittyen hankkeiden ajalliseen hallintaan. Lisäksi tutkittiin tietomallinnusta ja sen tuomia eri näkökulmia infrarakentamiseen. Työn varsinaisessa tutkimusosuudessa testattiin kolmea eri infrahankkeen tietomallipohjaiseen aikataulusuunnitteluun liittyvää ohjelmistoa. Tutkimuksen kohteena olivat väyläsuunnitteluun soveltuva tietomallinnusohjelmisto Tekla Civil, lineaariseen aikataulutukseen soveltuva aikataulusuunnitteluohjelmisto Tilos sekä tietomallipohjaisten aikataulujen esittämiseen ja tarkasteluun tarkoitettu Viasys VDC Explorer. Itse tutkimus suoritettiin testaamalla ja arvioimalla ohjelmistojen soveltuvuutta mallipohjaisten infrahankkeiden aikataulusuunnitteluun. Lisäksi diplomityössä suoritettiin kyselytutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää tietomallinnuksen parissa työskentelevien alan ammattilaisten mieli-piteitä mallinnuksen tutkimuksen ja kehityksen suuntauksesta ja tarpeista.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, ettei tietomallinnus ja siihen käytettävät ohjelmistot ole yltäneet vielä tarvittavalle tasolle, jotta infrahankkeiden aikataulusuunnitteluprosessi onnistuisi käyttäen yhtä ohjelmistoa tai ohjelmistoperhettä. Tärkeimpiä kehitettäviä mallinnuksen käyttökohteita olivat tutkimuksen mukaan mallipohjaisten suunnitelmien yhteensovittaminen sekä niiden pohjalta tehtävä määrä- ja massalaskenta. Ohjelmistoalustojen sekä tietomallinnuksen toimintatapojen on vielä kehityttävä nykyisestään, jotta nämä potentiaaliset sovellukset voidaan ottaa jokapäiväiseen käyttöön infrahankkeiden tuotantovaiheessa.
Building information modeling is a continuously developing phenomenon. The usage of BIM is already covering almost every phase in construction projects. Although, utilizing BIM especially during construction phase in infrastructure projects is still quite narrow. The purpose of this thesis was to study the current status of BIM-based applications and scheduling in infrastructure projects.
The literature study covered the research about scheduling and the usage of BIM in infrastructure projects. In the actual research there were three different pieces of software for three different purposes in BIM-based scheduling process to be tested. The platforms were road design software called Tekla Civil, linear scheduling software called Tilos and BIM-based schedule demonstration software Viasys VDC Explorer. The research was executed by testing the three platforms and then evaluating their capability in BIM-based scheduling process. The final study in this thesis was a survey. The aim of the survey was to find out opinions of the experts working with BIM in their daily job. Survey was about the future of BIM and directions of its development and research in Finland.
Based on the study, it can be stated that BIM and the studied software have not yet reached the required level for completing BIM-based scheduling process using only one platform. According to the study, BIM-related development process should be focused on BIM-based plans and mass calculations. Software platforms and BIM procedures have to develop from their current status to reach the full capacity they can offer in infrastructure production.