Se haastavin kohdeyleisö – eli millä tavoin suomalaiset nuortenelokuvat ovat saavuttaneet yleisönsä 1980-luvulta lähtien.

 |  Login

Show simple item record

dc.contributor Aalto University en
dc.contributor Aalto-yliopisto fi
dc.contributor.advisor Kyösola, Satu
dc.contributor.author Vappula, Pietari
dc.date.accessioned 2017-06-13T07:08:11Z
dc.date.available 2017-06-13T07:08:11Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.uri https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/26637
dc.description.abstract Kandidaatin kirjallinen opinnäytteeni käsittelee suomalaisten nuortenelokuvien teemojen ja markkinoinnin kehitystä 1980-luvulta tähän päivään. Olen tutkinut kehitystä kolmen eri vuosikymmeninä tuotetun kotimaisen nuortenelokuvan kautta: Täältä tullaan elämä! (1980), Sairaan kaunis maailma (1997) ja Kielletty hedelmä (2009). Opinnäytteeni tavoitteena on ollut selvittää, minkälaisia nuortenelokuvia Suomessa on tehty ja miten niitä on markkinoitu yleisöilleen. Tutkimuskysymykseni ovat olleet: millä tavoin kotimaiset nuortenelokuvat ovat saavuttaneet yleisönsä viimeisen kolmen vuosikymmenen aikana? Millä tavoin nuortenelokuvat ovat muuttuneet ajan saatossa? Mitkä tekijät yhdistävät kotimaisten nuortenelokuvien teemoja ja markkinointia? Tutkimukseni lähteenä ovat toimineet valitsemani nuortenelokuvat, niiden markkinointimateriaali, aikalaiskriitikoiden ja -toimittajien tekstit elokuvista sekä tuottajien Mika Ritalahti ja Aleksi Bardy haastattelut. Opinnäyteeni ydinlöydös on, että menestyneiden suomalaisten nuortenelokuvien teemat ovat kehittyneet kolmessa vuosikymmenessä yhteiskunnallisista kommentääreistä nuorten päähenkilöiden kasvukertomuksiksi ja ihmissuhdekuvauksiksi. Kotimaisten nuortenelokuvien markkinoinnin painopiste on taas siirtynyt internettiin. Lisäksi kaupallinen yhteistyö nuortenelokuvissa on tullut yhä yleisemmäksi 2000-luvulla. Tutkimukseni pääpaino on ollut luoda itselleni tuottajana selkeämpi käsitys siitä, minkälaista elokuvaa nuorille on Suomessa tehty ja miten se on heille markkinoitu. Opinnäytteeni viimeinen osio keskittyykin peilaamaan tutkimukseni tuloksia tuottamani Jonkun pitäisi tehdä jotakin -nuortenelokuvan markkinointiin. fi
dc.format.extent 35
dc.format.mimetype application/pdf en
dc.language.iso fi en
dc.title Se haastavin kohdeyleisö – eli millä tavoin suomalaiset nuortenelokuvat ovat saavuttaneet yleisönsä 1980-luvulta lähtien. fi
dc.type G1 Kandidaatintyö fi
dc.contributor.school Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu fi
dc.contributor.school School of Arts, Design and Architecture en
dc.subject.keyword elokuvamarkkinointi fi
dc.subject.keyword markkinointi fi
dc.subject.keyword nuorisoelokuva fi
dc.subject.keyword nuortenelokuva fi
dc.subject.keyword elokuvatuotanto fi
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:aalto-201706135231
dc.type.ontasot Bachelor's thesis en
dc.type.ontasot Kandidaatintyö fi
dc.contributor.supervisor Heiskanen, Anna
dc.programme Elokuvatataiteen ja lavastustaiteen laitos fi


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search archive


Advanced Search

article-iconSubmit a publication

Browse

My Account