Title: | Cortical sequence for processing and learning spoken word forms Puhuttujen sanamuotojen käsittely ja oppiminen aivokuoren aikasarjassa |
Author(s): | Nora, Anni |
Date: | 2017 |
Language: | en |
Pages: | 58 + app. 96 |
Department: | Neurotieteen ja lääketieteellisen tekniikan laitos Department of Neuroscience and Biomedical Engineering |
ISBN: | 978-952-60-7461-0 (electronic) 978-952-60-7462-7 (printed) |
Series: | Aalto University publication series DOCTORAL DISSERTATIONS, 104/2017 |
ISSN: | 1799-4942 (electronic) 1799-4934 (printed) 1799-4934 (ISSN-L) |
Supervising professor(s): | Salmelin, Riitta, Acad. Prof., Aalto University, Department of Neuroscience and Biomedical Engineering, Finland |
Thesis advisor(s): | Salmelin, Riitta, Acad. Prof., Aalto University, Department of Neuroscience and Biomedical Engineering, Finland; Service, Elisabeth, Prof., McMaster University, Canada |
Subject: | Medical sciences |
Keywords: | speech perception, language learning, cortex, magnetoencephacography, puheen käsittely, kielen oppiminen, aivokuori, magnetoenkefalografia |
Controlled terms: | tekniikka, lääketiede, aivot, viestintä, oppiminen |
Archive | yes |
|
|
Abstract:Puhutuilla sanoilla on erityisasema ihmisen kuulojärjestelmässä verrattuna muihin ääniin. Puhe on erityislaatuista myös sikäli, että uusien sanamuotojen ja täysin vieraan äännejärjestelmän oppiminen tapahtuu nopeasti ja vaivattomasti, erityisesti lapsuudessa. Tässä väitöskirjassa tutkitaan, miten puhuttujen sanojen käsittely ja oppiminen tapahtuu aivokuorella. Aivokuoren toimintaa mitataan magnetoenkefalografialla (MEG), joka mahdollistaa kuuloärsykkeiden synnyttämän aivotoiminnan tarkan seuraamisen ja eri käsittelyvaiheiden erottelun, akustisista piirteistä foneemeihin, tavuihin, kokonaisiin sanamuotoihin ja merkityssisältöihin asti. |
|
Parts:[Publication 1]: Nora, A., Faisal, A., Seol, J., Lehtonen, O., Renvall, H., Formisano, E. & Salmelin, R. (Submitted).A unique time-locked mechanism for spoken words in the cortical representation of sounds.[Publication 2]: Nora, A., Hultén, A., Karvonen, L., Kim, J.-Y., Lehtonen, M., Yli-Kaitala, H., Service, E. & Salmelin, R. (2012). Long-term phonological learning begins at the level of word form. NeuroImage 63(2), 789–799,DOI: 10.1016/j.neuroimage.2012.07.026 View at Publisher [Publication 3]: Nora, A., Renvall, H., Kim, J.-Y., Service, E. & Salmelin, R. (2015). Distinct effects of memory retrieval and articulatory preparation when learning and accessing new word forms. PLoS ONE, 10(5): e0126652, DOI: 10.1371/journal.pone.0126652 View at Publisher [Publication 4]: Nora, A., Karvonen, L., Renvall, H., Parviainen, T., Kim, J.-Y., Service, E. & Salmelin, R. (2017). Children show right-lateralized effects of spoken word-form learning. PLoS ONE, 12(2): e0171034, DOI: 10.1371/journal.pone.0171034 View at Publisher |
|
|
Unless otherwise stated, all rights belong to the author. You may download, display and print this publication for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Page content by: Aalto University Learning Centre | Privacy policy of the service | About this site