Ehdotusvaiheessa oleva Östersundomin osayleiskaava mahdollistaa pääkaupunkiseudun itäosiin uusia tiiviitä kaupunginosia, joiden on suunniteltu tarjoavan laadukkaan asuinympäristön yli 65000 asukkaalle. Vuoden 2016 alussa laaditun suunnitelmaluonnoksen mukaan metron jatkeen ensimmäinen uusi asema sijoittuu Vantaan Länsisalmeen. Diplomityön suunnittelualue sisältää Östersundomin osayleiskaavan alueesta Vantaan rajojen sisällä olevat, Porvoonväylän eteläpuoliset osat. Lisäksi suunnittelualueeseen sisältyy Länsimäentien lähiympäristö. Alueen nykyinen kaupunkirakenne muodostuu Westerkullan kartanon ja Länsisalmen kylän alueista, sekä pääosin 70- ja 80-luvuilla rakennetuista Länsimäen lähiökortteleista. Asukkaita alueella on noin 5500.
Tämän diplomityön tarkoituksena oli selvittää minkälaisella kaupunkirakenteella Länsisalmen kaupunginosaan, uuden metron läheisyyteen, voidaan sijoittaa n. 10 000 uutta asukasta. Suunnittelussa kiinnitettiin erityisesti huomiota luonnonarvoiltaan ja kulttuurihistorialtaan erittäin rikkaaseen ympäristöön. Suunnitelman tavoitteena oli uusi toimiva kaupunkirakenne, joka rakentumisellaan myös eheyttäisi jo olemassa olevaa rakennetta.
Västersundomin suunnitelma vastaa uuden, metroon ja pikaraitiotiehen nojautuvan, keskuksen maankäytöllisiin kysymyksiin. Vanhan ja uuden rakenteen lomaan piirtyy koko alueen lävitse kulkeva laadukas liikkumisympäristön ja julkisten tilojen sarja, viherranka. Viherrangan varrelle sijoittuvat alueen tärkeimmät palvelut. Se on saavutettavissa kapeampia puistokäytäviä pitkin alueen rakenteen eri suunnilta. Viherranka toimii kuten keskuksen pääkatu, mutta poikkeuksena perinteiseen pääkatuun tai raittiin, reittiä pitkin ei kulje lainkaan ajoneuvoliikennettä. Palvelut ovat silti tavoitettavissa myös ajoneuvoilla ja kaupallisten palvelujen tärkeimmät alueet myös näyttäytyvät selkeästi alueen suurimmille kaduille.
Suunnitelma jakaantuu neljään eriluonteiseen, mutta tiiviisti yhteen punoutuvaan osaan.
Västersundomin metrokorttelien uusi tiivis asuinalue palveluineen nojautuu metroliikenteeseen itä-länsisuunnassa ja pikaratikkaan pohjois-eteläsuunnassa. Uusi kaupunkirakenne on luontevaa jatkoa Länsimäen lähiön nykyrakenteelle.
Länsisalmen vanhaa kylää tiivistetään perinteitä vaalivalla täydennysrakentamisella. Kylä kasvaa myös ulospäin - alueen arvoja säästäen - kaupunkipientalovaltaiseksi asuinalueeksi.
Länsimäen lähiön nykyistä rakennetta tiivistetään laadukasta viherrankaa sekä katutiloja rajaavaksi kokonaisuudeksi. Westerkullan kartanoalueen perinnemaisemaa ja kulttuurihistoriaa vaalitaan. Kartanon ja koko suunnittelualueen arvoja ja historiaa tuodaan esiin myös osoittamalla tärkeimpiä kohteita virkistysalueiksi.
Suunnitelman ratkaisut eivät ole täysin riippuvaisia metron toteutumisesta, vaan niitä voidaan tulevaisuudessa soveltaa myös pikaraitiotien, tai pelkän moottoriliikenteen laajempien yhteyksien varaan.
The proposal of the general plan of Östersundom enables new dense residential areas to the eastern parts of the capital area. The plan would allow more than 65 000 new inhabitants to live in the area. A plan of early 2016 propose the first station of the metros’ eastern extension to be located in Vantaa, Länsisalmi. The planning area of this master’s thesis includes the area of Östersundom general plan within the borders of the city of Vantaa, excluding the northern side of Porvoo motorway. The planning area also includes the surroundings of Länsimäentie. The planning area’s existing urban structure consists of Westerkulla manor area, the old village area of Länsisalmi, and a suburban area of Länsimäki, mainly built during the 70’s and the 80’s. There are about 5500 inhabitants living in the planning area of the master’s thesis.
The purpose of this master’s thesis is to produce a plan of a new urban structure to accommodate 10 000 new inhabitants to the area of Länsisalmi. The plan carefully takes into account the wide range of natural values and cultural history values of the area. The aim of the thesis is a plan of a new urban structure that simultaneously fix some of the structural challenges of the existing areas.
The Västersundom land use plan for the new area leans on the public transport of metro and tram. One of the key elements in the presented plan is denoted as ‘the green back bone’. The green backbone functions as the main road of the district bringing together all of the most important services of the area. Unlike a conventional high street, however, no cars traffic along the backbone. One can access the green backbone easily from all around the structure through smaller green areas and walking areas. The services bordering the green backbone are made accessible to cars as well, and the largest streets have good views to the main commercial areas of the district.
The plan is divided into four different areas that are bound together tightly. The new very dense residential area of central Västersundom leans on the public transport of the new metro line from east to west, and on the new tram line from south to north. The new urban structure is a natural extension to the suburban area of Länsimäki.
The old village of Länsisalmi has grown inside and out into a dense area of urban villas. The urban structure of the area is carefully bound to its topography and other values of the area.
Länsimäki suburban structure from the 1970’s is reinforced into a revived structure that borders the new green backbone as well as the streets. Westerkulla manor area’s traditional landscape and cultural history values are respected. All the area’s values are also brought up for people to see and enjoy.
The design of the area is not comlpetely dependent on the realisation of the metro. The plan can be actualised as well with just the tram line, or even with just the street network serving the traffic.