Tutkielmani lähtökohta on kiinnostus onnistumisen ja epäonnistumisen teemoihin. Tutkielmallani haluan selvittää miten onnistumisen ja epäonnistumisen kokemukset rakentuvat kuvallisessa työskentelyssäni ja fyysisessä harjoittelussani, miten onnistumisen ja epäonnistumisen toimintamekanismien ymmärtäminen voi auttaa opettajuuteni kehittämisessä, ja minkälaisia mahdollisuuksia näen taidekasvatuksen tarjoavan epäonnistumista pelkäävälle.
Tutkielmani on taiteellinen tutkimus, jossa lähestyn onnistumisen ja epäonnistumisen teemoja kahden omakohtaisen prosessin, kuvallisen työskentelyn ja samanaikaisen suunnistus- ja juoksuharjoittelun, avulla. Tutkimusmenetelmänä käytän autoetnografiaa. Tutkielmani aineiston muodostavat päiväkirja, kuvallisen työskentelyn synnyttämät öljyvärimaalaukset, valokuvat ja suunnistuskartat. Aineistoni analysoinnissa käytän teemoittelua. Tutkielman teoreettisen taustan rakentamisessa hyödynnän taiteen, taidepedagogiikan, liikuntafilosofian ja liikuntapsykologian monialaista kirjallisuutta.
Tutkielmani osoittaa, että koen epäonnistumisen kuvallisessa työskentelyssä fyysistä harjoittelua armollisemmin. Kuvallista työskentelyä ei rajoita aika samalla tavalla kuin urheilusuoritusta ja aika mahdollistaa epäonnistumiset osana isompaa prosessia. Kuvallisessa työskentelyssä virheeseen on mahdollista palata ja uudelleen tulkita tilanne. Epäonnistumalla voi myös löytää uuden, odottamattoman, suunnan toiminnalleen. Taidekasvatuksella näen mahdollisuuden murtaa epäonnistumiseen liittyviä pelkoja ja luoda virheet salliva ympäristö epäonnistumista pelkäävälle.
The starting point of my thesis is the interest in themes of success and failure. The aim is to ascertain how the feeling of success and failure grows through my artistic work and physical training, how understanding the mechanism of success and failure can support my development as a teacher and what kind of opportunities artistic education offers to someone who is afraid of failure.
Using autoethnography as my method in this artistic research, I approach success and failure through two personal processes; artistic work and orienteering and running. I use thematising to analyse my study material; a diary, products of artistic work, photographs and orienteering maps. To construct a theoretical background I use art, art pedagogy, sports philosophy and sports psychology literature.
My study shows that I feel a stronger sense of failure during physical training compared to failure in artistic work. Unlimited time during artistic work allows me to feel failure as a part of process. It also lets me to recall the mistake and interpret the situation again. Through art education it is possible to break the fear of failure and create a mistake tolerant environment for someone who is afraid of failure.