Hypertodelliset heterot — Mainoskuvan vaikutuksesta yksilön seksuaaliseen suuntautumiseen

 |  Login

Show simple item record

dc.contributor Aalto University en
dc.contributor Aalto-yliopisto fi
dc.contributor.advisor Heinänen, Saku
dc.contributor.author Happonen, Taru
dc.date.accessioned 2016-10-12T11:27:41Z
dc.date.available 2016-10-12T11:27:41Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.uri https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/22796
dc.description.abstract Opinnäytteeni on kirjallinen tutkielma mainoskuvan vaikutuksesta yksilön seksuaaliseen suuntautumiseen. Lähestyn aihetta feministisestä sekä queer-näkökulmasta. Mainoskuvaa alettiin tutkia heteronormeja kritisoivasta näkökulmasta vasta kymmenisen vuotta sitten. Mainoskuva esittelee katsojalleen representaatioita elämästä. Useimmiten se haluaa puhutella suurinta osaa yleisöstään, ja valitsee siksi kohderyhmäkseen yhteiskunnan oletusarvot – heterot. Samassa hypertodellisuudessa esiintyy oletus lisääntymisestä, ja perhe edustaa muuttumatonta instituutiota. Imitaation kautta representaatiot siirtyvät takaisin yhteiskuntaan, jossa ne toistavat ja ylläpitävät normeja. Tutkin opinnäytteessäni vuosituhannen vaihteen ja 2000-luvun mainontaa, ja pyrin vastaamaan kysymykseen ”Tekeekö mainoskuva heteroita?”. fi
dc.description.abstract My bachelor thesis is a written study about how advertisement affects to one's sexual orientation. I'm approaching the subject from feministic and queer point of view. Critical study about heterosexuality as a standard in advertisement became a new topic of research approximately ten years ago. Advertisement introduces representations about life to it's viewer. Most often it aims to reach the highest possible part of the audience, and therefore chooses the default value as a target group, which means heterosexuals. In the same hyper reality reproduction is a presumption, and family stands for a immutable institution. There representations are transferring to the society via imitation, remaining norms. In the thesis I'm researching the advertisement of the late 90s to present, aiming to answer the question "Is advertisement creating heterosexuals?". en
dc.format.extent 41
dc.format.mimetype application/pdf en
dc.language.iso fi en
dc.title Hypertodelliset heterot — Mainoskuvan vaikutuksesta yksilön seksuaaliseen suuntautumiseen fi
dc.title Hyper real heterosexuals — How advertisement affects to one's sexual orientation en
dc.type G1 Kandidaatintyö fi
dc.contributor.school Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu fi
dc.contributor.school School of Arts, Design and Architecture en
dc.subject.keyword mainoskuva fi
dc.subject.keyword queer fi
dc.subject.keyword feminismi fi
dc.subject.keyword seksuaalisuus fi
dc.subject.keyword sukupuoli fi
dc.subject.keyword hyperrealismi fi
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:aalto-201610124863
dc.type.ontasot Bachelor's thesis en
dc.type.ontasot Kandidaatintyö fi
dc.contributor.supervisor Heinänen, Saku
dc.programme Graafisen suunnittelun koulutusohjelma fi


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search archive


Advanced Search

article-iconSubmit a publication

Browse

My Account