Korhonens nya kläder: Skapandet av ett spekulativt modemärke

 |  Login

Show simple item record

dc.contributor Aalto University en
dc.contributor Aalto-yliopisto fi
dc.contributor.advisor Karhumaa, Arja
dc.contributor.author Bjolin, Matts
dc.date.accessioned 2016-10-12T11:27:34Z
dc.date.available 2016-10-12T11:27:34Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.uri https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/22795
dc.description.abstract I mitt kandidatarbete undersöker jag modemärkens visuella identitet och deras uppbyggnad, för att slutligen med stöd av den teoretiska undersökningen skapa ett spekulativt modemärke. Detta sker främst genom formgivningen av den visuella identiteten och tillämpningar av denna. Målet med detta projekt är att undersöka hur och ifall det går att kommunicera mode med grafisk formgivning som medel. Teorin består delvis av tillgänglig information och rådgivning som ges åt nystartade modeföretag, delvis av akademiska artiklar och facklitteratur. Jag undersöker även redan etablerade modemärken och deras visuella identiteter för att få en bild av vad som är gängse inom branschen. Jag fokuserar främst på exempel där andra medel än själva produkterna är i fokus. För att bygga upp den visuella identiteten skapar jag de mest väsentliga elementen som utgör själva grunden för märket. Dessa är namnet, logotypen, val av typsnitt, färgpalett och grafiska element. Jag planerar och övervakar även en fotografering för mitt spekulativa märke. Dessa bilder används i tillämpningar av den visuella identiteten: en serie affischer, en tidningsannons och ett instagramkonto. Alla dessa tillämpningar av den visuella identiteten bildar en enhetlig helhet. sv
dc.format.extent 80
dc.format.mimetype application/pdf en
dc.language.iso sv en
dc.title Korhonens nya kläder: Skapandet av ett spekulativt modemärke sv
dc.title Korhonen's new clothes: the creation of a speculative fashion brand en
dc.type G1 Kandidaatintyö fi
dc.contributor.school Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu fi
dc.contributor.school School of Arts, Design and Architecture en
dc.subject.keyword graafinen suunnittelu sv
dc.subject.keyword graphic design sv
dc.subject.keyword visual identity sv
dc.subject.keyword fashion sv
dc.subject.keyword branding sv
dc.subject.keyword visual communication sv
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:aalto-201610124862
dc.type.ontasot Bachelor's thesis en
dc.type.ontasot Kandidaatintyö fi
dc.contributor.supervisor Karhumaa, Arja
dc.programme grafisk formgivning sv


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search archive


Advanced Search

article-iconSubmit a publication

Browse