Abstract:
Tämä opinnäytetyö tarkastelee visuaalisen viestinnän ja brändimielikuvan merkitystä kukkakauppa-alalla. Tutkimuksen kohteena ovat kukkakauppa-alan nykytila Suomessa sekä ne keinot, joilla pieni kukkakauppa voi saavuttaa kilpailuetua erottumalla muista alan toimijoista houkuttelevuudessa ja elämyksellisyydessä. Tutkimuksessa hyödynnetään aineistoa, joka on kerätty haastattelemalla pienten kivijalkakukkakauppojen omistajia sekä kukkakauppa alan kattojärjestön edustajia. Lisäksi opinnäytetyössä esitellään omaleimaisen konseptin ja visuaalisen viestinnän avulla erottuvia kukkakauppa-alan kansainvälisiä edelläkävijöitä. Opinnäytteessä analysoidaan näiden referenssitoimijoiden erikoistumisen tapaa ja visuaalisen viestinnän rakentumista sekä pohditaan muista alan toimijoista erottumisen tuomaa kilpailuetua. Opinnäytetyön lopussa pohditaan tutkimustulosten pohjalta syntyneiden kehitysideoiden sovellettavuutta Suomeen. Tutkimuksen loppupäätelmistä on mahdollista johtaa työkaluja ja näkökulmia kukkakauppa-alan visuaalisen viestinnän ja brändinrakentamisen kehittämiseen.