Konseptista kolmiulotteiseksi on taiteen kandidaatin opinnäytetyö, jonka erityistarkastelun kohteena on 3D-grafiikka ja digitaalinen mallinnus osana audiovisuaalista tuotantoa. Työ esittelee prosessia, jonka myötä konseptuaaliset ideat muuttuvat 3D-mallinnusten avulla eläviksi kuviksi. Mallintamisella tarkoitetaan virtuaalisten objektien luomista tietokoneella, joka muodostaa kaiken digitaalisessa maailmassa nähtävän perustan. Mallinnusten avulla voidaan tehdä esimerkiksi still-kuvia, liikkuvaa kuvaa tai reaaliaikaista grafiikkaa, joita käytetään tänä päivänä niin tuotesuunnittelussa, mainostuotannoissa kuin myös peli- ja elokuva-alalla.
Opinnäytteen sisältö on kaksiosainen. Työn alkupuolisko sisältää teoreettista taustatietoa 3D-grafiikan peruslainalaisuuksista. Se luo pohjatiedon sille, mihin kolmiulotteisesti laadittujen kuvien tekeminen perustuu. Produktiivinen osa käsittelee Aalto-yliopistossa toteutettavaa 3D-animoitua lyhytelokuvaprojektia, jossa pääsen hyödyntämään erilaisia digitaalisia mallinnustekniikoita. Projektin tarkoituksena on perehtyä tutkimuksellisella tavalla niihin tekniikoihin, joilla ison budjetin 3D-grafiikkaa on tehty maailmalla jo parin viime vuosikymmenen ajan. Projektissa hyödynnetään muun muassa motion capture -tekniikkaa, jonka avulla näyttelijöiden liikkeet voidaan siirtää virtuaalisen hahmon liikkeiksi. Motion capture -osuudet toteutettiin mediakeskus Lumeen studiotiloissa yhdessä näyttelijöiden kanssa keväällä 2016. Produktion aikana kertynyt aineisto sisältää erivaiheisia visualisointeja lopullisessa lyhytelokuvassa nähtävästä materiaalista.
Opinnäytteen tarkoitus on avata 3D-tuotantoihin liittyviä monimutkaisia työvaiheita. Pyrin omien kokemusteni kautta raottamaan alan ympärillä olevaa mystisyyden verhoa siitä, mitä tuotannon aikana oikein tapahtuu. 3D-grafiikasta ei myöskään ole kirjoitettu juurikaan suomeksi. Se on asettanut haasteita sanojen käännöstyön tekemisessä. Tietyt alakohtaiset käsitteet eivät yksinkertaisesti taivu suomeksi, joten niiden kohdalla olen päättänyt käyttää alkuperäistä englanninkielistä termiä sulkeissa. Työn loppuun on koottu selventävää kuvailua 3D-alalle tyypillisestä sanastosta.
Käyttämäni digitaalisesti tuotettu aineisto on toteutettu Blender 3D:n avulla. Blender (www.blender.org) on monipuolinen 3D-ohjelma, joka mahdollistaa monimutkaistenkin tuotantojen vaatimukset. Sen avulla voi mallintaa, teksturoida, animoida ja renderöidä saman ohjelman sisällä. Blender on saavuttanut kymmenen viime vuoden aikana vankan jalansijan alan harrastajien keskuudessa, ja nykypäivänä sitä käytetään entistä enemmän myös kaupallisissa tuotannoissa.