dc.contributor |
Aalto-yliopisto |
fi |
dc.contributor |
Aalto University |
en |
dc.contributor.author |
Saarinen, Juha |
|
dc.date.accessioned |
2016-08-16T11:36:04Z |
|
dc.date.available |
2016-08-16T11:36:04Z |
|
dc.date.issued |
2016 |
|
dc.identifier.uri |
https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/21502 |
|
dc.description.abstract |
Viimeisten vuosikymmenten aikana yritysten toimintaympäristössä on tapahtunut kansainvälistymisen ja teknologisen kehityksen myötä suuria muutoksia ja aineettoman pääoman merkitys yrityksen taloudellisen menestyksen mahdollistavana voimavarana on kasvanut suureksi. Tutkimus- ja kehitystoimintaan sekä mainontaan tehtyjen investointien avulla yritykset pyrkivät luomaan kestävää kilpailuetua ja kasvattamaan tulevaisuuden tuottoja sekä yrityksen markkina-arvoa.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten tutkimus- ja kehitystoimintaan sekä mainontaan tehtyjen investointien vaikutukset heijastuvat sijoittajien arvioinnin ja päätöksenteon kautta yrityksen markkina-arvoon ja osaketuottoihin. Koska kansainvälisesti merkittävimmät tilinpäätösnormistot IFRS ja US GAAP ovat pääasiassa vaatineet tutkimus- ja kehitysmenojen kirjaamista kuluksi niiden syntyhetkellä, tutkielman mielenkiinto kohdistuu tuloslaskelman tuotto- ja kuluerien sekä yrityksen markkina-arvon ja osaketuottojen välisten vaikutusten havainnointiin.
Rahoitusteorian mukaan yrityksen markkina-arvon voidaan ajatella heijastelevan kaikkia yrityksen nykyisiä ja tulevaisuudessa odotettavissa olevia kassavirtoja, jolloin yrityksen markkina-arvossa tapahtuneet muutokset ovat seurausta liiketoiminnasta ja investoinneista odotettavissa olevista kassavirroista. Näin ollen sijoittajien arvostaessa tutkimus- ja kehitysmenoja sekä mainonnan menoja yrityksen arvoa kasvattavina investointeina, tulisi sijoittajien näkemyksen heijastua positiivisesti yrityksen markkina-arvoon ja kasvattaa osakkeenomistajan saamia tuottoja.
Tutkielman tulokset kuitenkin osoittavat, että tutkimus- ja kehitysmenojen vaikutus yrityksen markkina-arvoon ja osaketuottoihin on aineistoon kuuluvilla yrityksillä negatiivinen, kun taas mainonnan menoilla ei havaittu olevan tilastollisesti merkitsevää vaikutusta yrityksen markkina-arvoon ja osaketuottoihin. Mielenkiintoista tutkielman tuloksissa oli myös se, että tulevan tilikauden tutkimus- ja kehitysmenojen kasvulla havaittiin olevan negatiivinen vaikutus aikaisemman tilikauden osaketuottoihin ja yrityksen markkina-arvoon. Tulosten voidaan osaltaan ajatella kuvaavan aineettoman pääoman investointeihin liittyvää epävarmuutta ja korkeaa riskiä. |
fi |
dc.format.extent |
69 |
|
dc.language.iso |
fi |
en |
dc.title |
Tutkimus- ja kehitystoiminnan sekä mainonnan investointien vaikutus yrityksen markkina-arvoon |
fi |
dc.type |
G2 Pro gradu, diplomityö |
fi |
dc.contributor.school |
Kauppakorkeakoulu |
fi |
dc.contributor.school |
School of Business |
en |
dc.contributor.department |
Laskentatoimen laitos |
fi |
dc.contributor.department |
Department of Accounting |
en |
dc.subject.keyword |
Tutkimus- ja kehitysmenot |
|
dc.subject.keyword |
mainonta |
|
dc.subject.keyword |
investointi |
|
dc.subject.keyword |
IFRS |
|
dc.subject.keyword |
US GAAP |
|
dc.subject.keyword |
markkina-arvo |
|
dc.subject.keyword |
osaketuotot |
|
dc.identifier.urn |
URN:NBN:fi:aalto-201609083716 |
|
dc.type.dcmitype |
text |
en |
dc.programme.major |
Laskentatoimi |
fi |
dc.programme.major |
Accounting |
en |
dc.type.ontasot |
Pro gradu tutkielma |
fi |
dc.type.ontasot |
Master's thesis |
en |
dc.subject.helecon |
yritykset |
|
dc.subject.helecon |
companies |
|
dc.subject.helecon |
tutkimus ja kehitys |
|
dc.subject.helecon |
research and development |
|
dc.subject.helecon |
mainonta |
|
dc.subject.helecon |
advertising |
|
dc.subject.helecon |
yrityksen arvo |
|
dc.subject.helecon |
company valuation |
|
dc.ethesisid |
14680 |
|
dc.date.dateaccepted |
2016-06-09 |
|
dc.location |
P1 I |
|
local.aalto.openaccess |
no |
|
local.aalto.idthes |
14680 |
|