Title: | Children’s discourse on development in online and offline fields: A study of positions and symbolic power Lasten diskurssi kehityksestä internetissä ja koulussa: tutkimus positioista ja symbolisesta vallasta |
Author(s): | Väistö, Terhi |
Date: | 2016 |
Language: | en |
Pages: | 172 |
Department: | Markkinoinnin laitos Department of Marketing |
Major/Subject: | markkinointi (marketing) |
ISBN: | 978-952-60-6848-0 (electronic) 978-952-60-6847-3 (printed) |
Series: | Aalto University publication series DOCTORAL DISSERTATIONS, 109/2016 |
ISSN: | 1799-4942 (electronic) 1799-4934 (printed) 1799-4934 (ISSN-L) |
Bibid: | 729604 | |
Thesis advisor(s): | Martin, Diane, Professor, Aalto University, Finland |
Subject: | Consumption, Services |
Keywords: | consumer culture, childhood, consumer socialization, field theory, kuluttajakulttuuri, lapsuus, kuluttajasosialisaatio, kenttäteoria |
Controlled terms: | consumers, culture, children, discourse analysis, kuluttajat, kulttuuri, lapset, diskurssianalyysi, |
Archive | yes |
|
|
Abstract:Lapsuuden ja kuluttajakäyttäytymisen suhde on ongelmallinen: lapset nähdään usein joko heikkoina ja suojeltavina, tai aikuisten kaltaisina kykenevinä kuluttajina. Lapsuutta ja kuluttamista on usein tutkittu kuluttajasosialisaation käsitteen kautta. Kuluttajasosialisaation taustalla on ajatus lapsista kehittyvinä ja tulevaisuudessa kykenevinä kuluttajina, sen sijaan että heidän elämäänsä tulkittaisiin nykyisyydessä. Tässä tutkimuksessa kuluttajasosialisaation viitekehyksen sijaan näen lapset aktiivisina kuluttajina omassa sosiaalisessa ympäristössään koulussa ja netissä. Tavoitteeni on ymmärtää lasten nettipelaamista tässä hetkessä. Tutkimukseni viitekehyksenä käytän Bourdieun kenttäteoriaa, joka korostaa yksilöiden positioita ja heidän välisiään valtasuhteita tietyssä sosiaalisessa kontekstissa. Olen kerännyt laadullista aineistoa sekä netissä että koulussa. Alakoulussa tein ryhmähaastatteluja 10-11 –vuotiaiden lasten kanssa. Netissä tutkin netnografisen menetelmän avulla onlinepeliä nimeltä MovieStarPlanet. Analysoin lasten välistä kommunikaatiota keskittyen positioihin ja valtasuhteisiin. Tämä väitöskirja lisää ymmärrystä lasten kuluttajakäyttäytymisestä kuluttajakulttuurin tutkimuksessa. Väitöskirja näyttää kuinka lapset rakentavat sosiaalista ja kulttuurista pääomaa sosiaalisilla kentillä netissä ja koulussa. Lisäksi väitöskirja esittelee, kuinka kehitys ja kasvaminen ovat lasten valtasuhteiden taustalla. Lopuksi väitöskirja esittelee kuinka lapset kilpailevat statuksesta ja positioivat itsensä toisiin lapsiin nähden ja rakentavat valtasuhteita kehittymisen diskurssin kautta. |
|
|
Unless otherwise stated, all rights belong to the author. You may download, display and print this publication for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Page content by: Aalto University Learning Centre | Privacy policy of the service | About this site