Elokuvan musikaalisuudesta- musiikki käsikirjoittajan lähtökohtana

 |  Login

Show simple item record

dc.contributor Aalto University en
dc.contributor Aalto-yliopisto fi
dc.contributor.advisor Koivumäki, Marja-Riitta
dc.contributor.author Reinola, Kirsi
dc.date.accessioned 2016-05-26T06:56:27Z
dc.date.available 2016-05-26T06:56:27Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.uri https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/20452
dc.description.abstract Opinnäytetyöni tarkoituksena on löytää joitakin vastauksia käsikirjoituksen ja musiikin suhteesta toisiinsa. Kun musiikkia on käytetty elokuvan lähtökohtana, millä tavoin musiikki on vaikuttanut käsikirjoituksen tai elokuvan tarinaan ja juoneen, tunnelmaan, rakenteeseen, rytmiin, teemoihin, dialogiin ja muihin elementteihin? Vaikka käsikirjoittaja ei tietoisesti näitä elementtejä olisi käsikirjoitukseensa siirtänyt, ovatko ne ”tarttuneet” lähtökohtana käytetystä musiikista - kenties osittain tiedostamatta? Puran opinnäytetyössäni elokuvan, jonka lähtökohtana on ollut musiikki - tarkemmin ottaen musiikin lyriikat. Sean Pennin elokuvan Indian Runner tarina on toisinto erään Bruce Springsteenin musiikkikappaleen lyriikoiden tarinasta. Springsteenin kappale Highway Patrolman on balladi, ja väitän, että elokuvaan on siirtynyt muitakin balladi -musiikkilajityypin ominaisuuksia kuin vain Springsteenin biisissään kertoma verbaali tarina. Aloitan opinnäytetyöni pohtimalla käsikirjoituksen erilaisia lähtökohtia: mitä materiaalia käsikirjoittajat käyttävät alkaessaan purkaa ajatuksiaan käsikirjoitukseksi? Mikä on tarinan energian lähde? Ehdotan, että musiikki voi olla eräs tarinan, juonen tai elokuvan maailman lähtökohdista. Puran elokuvan ja musiikin yhtäläisyyksiä niiden rakenteiden ja eri elementtien (teema, tunnekarakterit, rytmi ja niin edelleen) osalta. Esittelen myös elokuvamusiikin perinteiset tehtävät avatakseni sitä, mihin kaikkeen musiikkia voi elokuvassa käyttää. Puran lopuksi Sean Pennin esikoiselokuvan Indian Runner käyttäen balladianalogiaa ja kaikkia edellä esittelemiäni elementtejä. Lähdemateriaalina analyysissäni käytän käsikirjoittamisen oppaita, muita dramaturgian lähdeteoksia, artikkeleita, haastatteluja sekä musiikkilähteitä, erityisesti balladeja. fi
dc.format.extent 47
dc.language.iso fi en
dc.title Elokuvan musikaalisuudesta- musiikki käsikirjoittajan lähtökohtana fi
dc.type G1 Kandidaatintyö fi
dc.contributor.school Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu fi
dc.contributor.school School of Arts, Design and Architecture en
dc.subject.keyword elokuvakerronta fi
dc.subject.keyword musiikki elokuvassa fi
dc.subject.keyword käsikirjoittaminen fi
dc.subject.keyword balladi fi
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:aalto-201605262158
dc.type.ontasot Bachelor's thesis en
dc.type.ontasot Kandidaatintyö fi
dc.contributor.supervisor Koivumäki, Marja-Riitta
dc.programme fi


Files in this item

Files Size Format View

There are no open access files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search archive


Advanced Search

article-iconSubmit a publication

Browse