Title: | Challenges of an LCA based decision making framework – the case of EU sustainability criteria for biofuels Elinkaariarviointiin pohjautuvan päätöksenteon haasteet liittyen EU:n biopolttoaineille asettamiin kestävyyskriteereihin |
Author(s): | Koponen, Kati |
Date: | 2016 |
Language: | en |
Pages: | 71 + app. 59 |
Department: | Konetekniikan laitos Department of Mechanical Engineering |
ISBN: | 978-952-60-6795-7 (Aalto, electronic) 978-952-60-6794-0 (Aalto, printed) 978-951-38-8422-2 (VTT, electronic) 978-951-38-8430-7 (VTT, printed) |
Series: | Aalto University publication series DOCTORAL DISSERTATIONS, 85/2016, VTT Science, 128 |
ISSN: | 1799-4942 (Aalto, electronic) 1799-4934 (Aalto, printed) 1799-4934 (Aalto, ISSN-L) 2242-1203 (VTT, electronic) 2242-119X (VTT, printed) 2242-119X (VTT, ISSN-L) |
Supervising professor(s): | Syri, Sanna, Prof., Aalto University, Department of Mechanical Engineering, Finland |
Thesis advisor(s): | Soimakallio, Sampo, Finnish Environment Institute (SYKE), Finland |
Subject: | Energy |
Keywords: | LCA, biofuel, sustainability criteria, EU, uncertainty, system boundary, reference land use, elinkaariarviointi, biopolttoaineet, kestävyyskriteerit, epävarmuus, järjestelmärajaus, maankäytön vertailutilanne |
Archive | yes |
|
|
Abstract:Euroopan unioni (EU) on Uusiutuvan energian direktiivissään (RED) asettanut 10 %:n tavoitteen uusiutuvan energian käytölle liikennesektorilla vuoteen 2020 mennessä. Tavoitteen lisäksi EU on julkaissut biopolttoaineille kestävyyskriteereitä, joihin sisältyy kasvihuonekaasupäästöjen (khk-päästö) laskentamenetelmä biopolttoaineiden päästövähennyksen määrittämiseen fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna. Ainoastaan kestävyyskriteerit täyttävät biopolttoaineet lasketaan mukaan uusiutuvan energian tavoitteisiin ja voivat hyötyä kansallisista tukijärjestelmistä. Khk-päästöjen laskentamenetelmä perustuu elinkaariarviointiin (LCA), jota käytetään usein biopolttoaineiden kestävyyden määrittelyssä. Tässä väitöskirjassa tutkitaan, miten elinkaariarviointiin perustuva työkalu sopii biopolttoaineisiin liittyvään politiikkasidonnaiseen päätöksentekoon ja mitä haasteita arviointiin liittyy. |
|
Parts:[Publication 1]: Soimakallio, S. Koponen, K. 2011. How to ensure greenhouse gas emission reductions by increasing the use of biofuels? – Suitability of the European Union sustainability criteria. Biomass and Bioenergy, vol. 35, no. 8, pp. 3504-3513. DOI: 10.1016/j.biombioe.2011.04.041 View at Publisher [Publication 2]: Koponen K., Soimakallio, S., Tsupari, E., Thun, R., Antikainen, R. 2013. GHG emission performance of various liquid transportation biofuels in Finland in accordance with the EU sustainability criteria. Applied Energy 102, 440–448. DOI: 10.1016/j.apenergy.2012.07.023 View at Publisher [Publication 3]: Holma A., Koponen K., Antikainen R., Lardon L., Leskinen P., Roux P. Current limits of life cycle assessment framework in evaluating environmental sustainability – case of two evolving biofuel technologies. Journal of Cleaner Production. Volume 54, 1 September 2013, Pages 215–228. DOI: 10.1016/j.jclepro.2013.04.032 View at Publisher [Publication 4]: Koponen K., Soimakallio S. 2015. Forgone carbon sequestration due to land occupation for agro-bioenergy – the case of Finland. International Journal of Life Cycle Assessmen, Volume 20, Issue 11, pp 1544-1556. DOI: 10.1007/s11367-015-0956-x View at Publisher |
|
|
Unless otherwise stated, all rights belong to the author. You may download, display and print this publication for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Page content by: Aalto University Learning Centre | Privacy policy of the service | About this site