RelaWorld - Työstressinhallinta 3D-ympäristössä

 |  Login

Show simple item record

dc.contributor Aalto-yliopisto fi
dc.contributor Aalto University en
dc.contributor.author Järvelä, Simo
dc.contributor.author Salminen, Mikko
dc.contributor.author Ruonala, Antti
dc.contributor.author Kosunen, Ilkka
dc.contributor.author Puttonen, Sampsa
dc.contributor.author Ravaja, Niklas
dc.contributor.author Jacucci, Giulio
dc.date.accessioned 2016-05-12T09:01:12Z
dc.date.available 2016-05-12T09:01:12Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.isbn 978-952-60-6680-6 (electronic)
dc.identifier.isbn 978-952-60-6679-0 (printed)
dc.identifier.issn 1799-4969 (electronic)
dc.identifier.issn 1799-4950 (printed)
dc.identifier.issn 1799-4950 (ISSN-L)
dc.identifier.uri https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/20300
dc.description [12.5.2016] Julkaisua ei ole saatavissa toistaiseksi. fi
dc.description [12.5.2016] Publication is not available for the present. en
dc.description.abstract Despite how previous studies have shown that certain meditative relaxation techniques are efficient tools for stress management, these methods are not widely in use in work environments. Traditionally these methods require commitment and effort, and technological aids to support these activities are scarce. In this project we examined how the latest 3D virtual technologies can be utilized in enhancing meditation techniques. The strong feel of being somewhere else typical to 3D virtual environments hastens the detachment from one's every day surroundings and boosts the effects of the relaxation techniques, and also enables the user to use the system during the work day in the work place.In this project we developed a neuroadaptive 3D virtual environment. In this first prototype phase we implemented two different meditation techniques – the body awareness and point focus exercises. In addition to the original project plan, an additional feature was developed for the environment: EEG based neuroadaptivity so that the environment is responsive to changes in the users brainwaves. Based on states of relaxation and focused attention measured from the brainwaves, the users avatar could levitate in the environment. The purpose of this neuroadaptivity is to boost the effects of the exercise and make the environment more responsive and immersive. It also provided feedback to the user and guided the meditation.The effects of these exercises were studied in a laboratory experiment. During the experiment the subjects went through the exercises either 1) without the environment 2) in the virtual environment 3) in the virtual environment with the neuroadaptivity turned on. The results indicate that the environment provided positive support to these meditative exercises. As a summary, the sense presence was stronger in the virtual environment, which made it easier for the subjects to focus on the exercises and boosted their effects. Neuroadaptivity made the environment more interactive which enhanced the positive effects of the environment even further. en
dc.description.abstract Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet rentoutusmenetelmien tehostavan aivotoiminnan elpymistä ja stressinhallintaa. Tällaiset keinot eivät kuitenkaan juuri ole käytössä nykyisessä työelämässä. Perinteiset toteutustavat vaativat paljon omistautumista harjoittelulle ja niiden käyttöä ja vaikuttavuutta tehostavia menetelmiä ei ole tarjolla. Hankkeessa tutkittiin miten viimeisintä 3D-teknologialla toteutettua virtuaaliympäristöä voidaan hyödyntää rentoutumisharjoitusten tehostamisessa. 3D-teknologian mukaansatempaavuus tuottaa hyvin voimakkaan toisaallaolon kokemuksen ja nopea irtautuminen välittömästä arkiympäristöstä korostaa rentoutumisharjoitteiden vaikutuksia. Virtuaaliympäristö ja ulkoisten ärsykkeiden poissulkeminen mahdollistaa harjoitteiden teon omassa työpisteessä. Ympäristön tarkoituksena on tehostaa harjoitteiden vaikutuksia, nopeuttaa niihin sisään pääsemistä, sekä alentaa käyttöönottokynnystä.Aikaisempaan tutkimukseen pohjautuen hankkeessa kehitettiin 3D-virtuaaliympäristö, johon toteutettiin tässä hankkeen ensimmäisessä vaiheessa kehotietoisuus- sekä keskittyneen tarkkaavaisuuden harjoitukset. Alkuperäiseen suunnitelman lisäksi ympäristöön kehitettiin EEG-neuroadaptiiviseksi niin että ympäristön piirteet muuttuivat käyttäjän aivoaktiviteetin mukaan. Aivoaktiviteetista analysoidun keskittymis- ja rentoutumistilan perusteella saattoi virtuaaliympäristössä nousta leijumaan. Tämän neuroadaptiivisuuden tarkoituksena oli tehostaa harjoituksen vaikuttavuutta saamalla käyttäjä uppoutumaan harjoitukseen voimakkaammin. Toisaalta adaptiivisuuden tarkoituksena oli myös toimia opastajana harjoituksen tekoon.Näiden harjoitusten vaikuttavuutta tutkittiin laboratoriokokeessa. Kokeen aikana koehenkilöiden tuli tehdä harjoituksia joko 1) ilman virtuaaliympäristöä, 2) virtuaaliympäristössä, tai 3) virtuaaliympäristöä siten, että ympäristön toiminta mukautui koehenkilön aivoaktiviteetin mukaan. Laboratoriokokeen tulokset osoittavat virtuaaliympäristön tukevan meditaatioharjoitusten suorittamista positiivisesti. Yhteenvetona voidaan todeta, että virtuaaliympäristössä läsnäolon tunne oli voimakasta, mikä helpotti harjoituksiin keskittymistä ja teki niistä tehokkaampia. Neuroadaptiivisuus teki virtuaaliympäristöstä interaktiivisempaa mikä osaltaan vielä tehosti virtuaaliympäristön vaikutuksia. fi
dc.format.extent 43
dc.language.iso fi en
dc.publisher Aalto University en
dc.publisher Aalto-yliopisto fi
dc.relation.ispartofseries Aalto-yliopiston julkaisusarja CROSSOVER fi
dc.relation.ispartofseries 1/2016
dc.subject.other Computer science en
dc.subject.other Psychology en
dc.subject.other Work en
dc.title RelaWorld - Työstressinhallinta 3D-ympäristössä fi
dc.title RelaWorld - Työstressinhallinta 3D-ympäristössä en
dc.type D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti tai -selvitys fi
dc.contributor.school Kauppakorkeakoulu fi
dc.contributor.school School of Business en
dc.contributor.department Tieto- ja palvelutalouden laitos fi
dc.contributor.department Department of Information and Service Economy en
dc.subject.keyword Psykofysiologia fi
dc.subject.keyword meditaatio fi
dc.subject.keyword stressinhallinta fi
dc.subject.keyword hyvinvointi fi
dc.subject.keyword virtuaaliympäristöt fi
dc.subject.keyword biofeedback fi
dc.subject.keyword Psychophysiology en
dc.subject.keyword meditation en
dc.subject.keyword stress management en
dc.subject.keyword well-being en
dc.subject.keyword virtual environments en
dc.subject.keyword biofeedback en
dc.identifier.urn URN:ISBN:978-952-60-6680-6
dc.type.dcmitype text en
dc.subject.helecon hyvinvointi
dc.subject.helecon well-being
dc.subject.helecon työ
dc.subject.helecon work
dc.subject.helecon stressi
dc.subject.helecon stress
dc.subject.helecon psykologia
dc.subject.helecon psychology
dc.subject.helecon virtuaalitodellisuus
dc.subject.helecon virtual reality
dc.contributor.lab EMOID fi


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search archive


Advanced Search

article-iconSubmit a publication

Browse

My Account