Title: | Exploring Online Self-presentation in Computer-mediated environments - Motives and Reasons for Photo-tagging and untagging Henkilökohtaisen profiilin ja näkyvyyden hallinta verkkoympäristössä: motiivit ja syyt valokuvamerkintöjen lisäämiseen ja poistamiseen |
Author(s): | Dhir, Amandeep |
Date: | 2016 |
Language: | en |
Pages: | 241 |
Department: | Tietotekniikan laitos Department of Computer Science |
ISBN: | 978-952-60-6782-7 (electronic) 978-952-60-6781-0 (printed) |
Series: | Aalto University publication series DOCTORAL DISSERTATIONS, 79/2016 |
ISSN: | 1799-4942 (electronic) 1799-4934 (printed) 1799-4934 (ISSN-L) |
Supervising professor(s): | Nieminen, Marko, Prof., Aalto University, Department of Computer Science, Finland |
Thesis advisor(s): | Lonka, Kirsti, Prof., University of Helsinki, Finland; Chen, Sufen, Prof., National Taiwan University of Science and Technology, Taiwan |
Subject: | Computer science, Communication |
Keywords: | adolescents, computer-mediated communication, cross-sectional research, photo-tagging, psychometrics, self-presentation and quantitative research |
Archive | yes |
|
|
Abstract:Tässä väitöskirjassa tarkastellaan verkkoympäristössä tapahtuvaa henkilökohtaisen profiilin ja näkyvyyden hallintaa. Työssä kohdennutaan erityisesti siihen, miten nuoret lisäävät ja poistavat itseensä liittyviä valokuvamerkintöjä ja -linkkejä sosiaalisen median verkkopalveluissa. Kvantitatiivisella otteella tehdyssä väitöstyössä aihetta on tutkittu kehittämällä ja validoimalla tietokonetuettuun kommunikointiympäristöön sopivat psykometriset kyselyinstrumentit (U&G ja APTU). Instrumenttien avulla voidaan tutkia sosiaalisen median käytöstä syntyvää mielihyvää ja tarkastella niiden tuella palveluita käyttävien nuorten motivaatiota ja syitä heihin liittyvien valokuvalinkkien lisäämiseen ja poistamiseen. Kansainvälisellä vertailuaineistolla validoidun menetelmän ensivaiheen 35 kysymyksellä (julkaisu I, jossa kolme osaa: N = 780, 313, 186) ja toisen vaiheen tiiviimmällä 23 kysymyksen versiolla (julkaisu II, kaksi osaa: N = 358, 393) selvitettäviä asioita ovat valokuviin liitetyt "tykkäämiset" ja kommentit, sosiaalinen vaikutus, vertaispaine, suosittuuden kehittyminen, viihdyttävyys, hyvän olon tunne, sosiaalinen jakaminen, liikuttavuus ja mukavuus. Väitöstyön kolmannessa julkaisussa raportoiduissa tuloksissa (N = 780, 313, 178) on analysoitu iän ja sukupuolen vaikutusta valokuvamerkintöjen ja -linkkien lisäämiseen ja poistamiseen. Neljännen julkaisun analyysissä tarkastellaan eroja niiden nuorten välillä, jotka tekevät tai eivät tee itseensä liittyviä linkityksiä kuviin. Väitöskokonaisuuden viidennessä julkaisussa esitellään täydentävä 25-kohtainen kyselyinstrumentti (APTU, N = 780, 313, 106), joka keskittyy siihen, miksi nuoret erityisesti välttävät kuviin tehtäviä itseensä liittyviä merkintöjä ja linkityksiä. Väitöskirjatutkimuksen tuloksena on validoitujen kyselyinstrumenttien kehittämisen osana selvinnyt, että murrosikäiset pojat hakevat valokuviin liitetyillä merkinnöillä ja linkeillä enemmän tykkäämisiä ja kommentteja sekä suosittuutta kuin tytöt. Niin ikään murrosikäiset hakivat merkinnöillä nuoria aikuisia enemmän tykkäämisiä ja kommentteja. Valokuviin liitettyjen merkintöjen ja linkkien poistaminen on väitöskirjan tutkimustulosten mukaan todennäköisempää varttuneempien nuorten miesten ja ekstroverteiksi tunnistettujen henkilöiden kohdalla. Muita merkintöjen ja linkkien poistamisen todennäköisyyteen vaikuttavia piirteitä ja tekijöitä ovat laajempi kokemus valokuvien ottamisesta ja jakamisesta, valokuvaamiseen käytetty aika, valokuvien tiukka suojaaminen, negatiivinen suhtautuminen aineiston tallentamiseen pilvipalveluihin, sekä varmuuskopioiden tekemisen harvinaisuus. Myös aikajakson pituus, jona havaittiin kuviin liittyviä ei-toivottuja piirteitä ja kokemuksia, vaikutti merkittävästi linkkien poistamiseen |
|
Parts:[Publication 1]: Dhir, A., Chen, G.M. and Chen. S. (2015). Why do we tag photographs on Facebook? Proposing a new gratifications scale, New Media and Society, 1-18 DOI: 10.1177/1461444815611062 View at Publisher [Publication 2]: Dhir, A. (2016). Revisiting the Photo Tagging Gratification Instrument: A Cross-cultural Examination with Namibian Adolescents and Young Adults, submitted in New Media and Society (under review)[Publication 3]: Dhir, A., and Torbjørn. T. (2016). Age and Gender Differences in Photo Tagging Gratifications, Computers in Human Behavior (in press)[Publication 4]: Dhir, A., Kaur, P., Lonka, K. and Nieminen, M. (2016). Why do adolescents untag photos on Facebook? Computers in Human Behavior, 55, 1106-1115. DOI: 10.1016/j.chb.2015.11.017 View at Publisher [Publication 5]: Dhir, A. (2016). Why do young people avoid Photo Tagging? A new service avoidance scale, Social Science in Computer Review (in press) |
|
|
Unless otherwise stated, all rights belong to the author. You may download, display and print this publication for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Page content by: Aalto University Learning Centre | Privacy policy of the service | About this site