Tavoitteet:
Tutkielman tavoitteena on selvittää aseman läheisyyden arvoa tutkimalla Länsimetron tulevien asemien paikallista vaikutusta asuntojen hintoihin ennen liikennöinnin aloitusta. Tavoitteena on tutkia, kapitalisoituiko tulevan liikenneinfrastruktuurin arvo asuntojen hintaan liikennöinnin aloitusta edeltävällä ajanjaksolla vuosina 2002-2013. Lisäksi tutkimuksen kohteena on hintavaikutusten ajoittuminen.
Metodologia:
Tutkielman teoreettisena taustana on kapitalisoituminen ja sen ajoitus. Empiirisessä osassa sovelletaan hedonista mallia OLS-regressioin ja difference-in-differences menetelmin käyttäen pyyntihinta- ja GIS-dataa.
Tulokset:
Tulosten perusteella Länsimetron tulevien asemien läheisyys on vaikuttanut positiivisesti asuntojen hintoihin jo ennen liikennöinnin aloittamista. Vaikutukset ajoittuvat pääasiassa projektin myöhempiin vuosiin, jolloin projekti on näkynyt myös katukuvassa metron rakentamisen alettua.