Organisaatiot ja johtaminen, pro gradu –tutkielma
Päivi Kuusinen 16.2.2009
KEHITYSKESKUSTELUT – HYÖDYKSI VAI VELVOITTEEKSI
Tutkimuksen tavoitteet
Tavoitteena oli tutkia kehityskeskusteluiden hyödyllisyyttä Keskusrikospoliisin henkilöstön
kokemana. Lisäksi tavoitteena oli tutkia niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat hyödyllisyyden kokemiseen
joko lisäävästi tai heikentävästi. Kehityskeskusteluiden hyödyllisyyteen liittyviä kysymyksiä
käsiteltiin sekä esimiesten että työntekijöiden näkökulmasta.
Tutkimuksen toteutustapa, menetelmät ja aineistot
Toteutin tutkimuksen case-tutkimuksena. Tutkimusaineistona käytin kohdeorganisaatiossa toteuttamiani
teemahaastatteluja ja ennen henkilökohtaisia haastatteluja lomakekyselyjen avulla
keräämiäni taustatietoja. Näiden lisäksi keräsin tutkimusaineistoa haastattelemalla työnantajan
edustajaa sekä käytin kohdeorganisaation sisäistä ja ulkoista kirjallista materiaalia ja tieteellistä
keskustelua aiheesta. Haastatteluja tein neljätoista ja toteutin ne toukokuussa 2008. Haastattelujen
analysoinnissa käytin teemoittelua.
Tutkimuksen tulokset
Tutkimuksen tulosten perusteella ilmeni, että Keskusrikospoliisissa (jatkossa KRP) tulos- ja
kehityskeskustelut käydään säännöllisesti kaikkien kanssa, ne kuuluvat KRP:n johtamisjärjestelmään.
Lähes kaikki esimiehet tuntuivat hyötyvän niistä, he kokivat ne suhteellisen hyvänä
johtamisen välineenä. Alaiset sen sijaan eivät kokeneet kehityskeskusteluja yhtä hyödyllisiksi.
KRP:ssa työsuorituksen arviointi sisältyy kehityskeskusteluihin, ja arvioinnin tulos vaikuttaa
työntekijän palkkaan. Tämä palkkakeskustelu saa työntekijöiden mielestä aivan liian suuren
painoarvon näissä keskusteluissa, ja näin ollen henkilön kehittymisestä puhuminen jää liian
vähälle huomiolle. Palkkausjärjestelmää työsuorituksen arviointeineen ei yleensäkään pidetä
kovin oikeudenmukaisena, joten tämä kaikki vähentää kehityskeskusteluiden vaikuttavuutta ja
hyödyllisyyden kokemista henkilöstön keskuudessa.
Merkittävä puute kehityskeskusteluissa katsottiin olevan molemminpuolisen palautteen vähäisyys.
Palautetta haluttaisiin saada huomattavasti enemmän. Esimiehet haluaisivat alaisiltaan lisää
palautetta esimiestyönsä tukemiseksi. Alaiset puolestaan haluaisi esimiehiltään palautetta
kehittyäkseen työssään ja varmistuakseen siitä, että he tekevät oikeita asioita oikealla tavalla.
Palautteen toivottiin olevan myös täsmällisempää ja jatkuvampaa.
Tulos- ja kehityskeskustelujärjestelmä on KRP:ssa otettu hyvin johtamisen välineeksi. Kehityskeskustelukäytännöt
tarvitsevat vielä kehittämistä, jotta niistä saataisiin vielä parempi esimiestyön
työkalu ja lisäksi henkilöstö kokisi keskustelujen hyödyllisyyden työssä kehittymisensä
ja työhyvinvointinsa välineenä.
Avainsanat: kehityskeskustelu, työsuorituksen arviointi, oikeudenmukaisuus, palaute