Collisions between Platform Supply Vessels (PSV) and offshore installations are
a real risk in offshore oil production. Thereby there is a need to address the
problem and one aspect is to minimize the consequences of the possible collisions.
This master’s thesis approaches the problem of collisions between Platform Supply
Vessels (PSV) and offshore installations from the viewpoint of analytical analysis
of absorption of collision forces. In this thesis, the focus is on ice breaking PSV:s.
A theoretical framework is presented and an time efficient analytical calculation
tool is created. This calculation tool calculates the force-deformation relationship
of the vessel and the energy dissipated in the vessel via plastic deformations. The
NORSOK standard is chosen as a reference for allowed forces.
A case study is conducted based on a built ice breaking PSV design and utilizing
the created calculation tool. The design is modified to achieve more favorable
energy dissipation properties.
The results indicate that the original vessel design studied does not comply
with the requirements of strength based design set by NORSOK. The results for
the modified design indicate that it has significantly better energy absorption
properties and complies with the NORSOK force limits.
The calculation tool will be of great value in the development of future concepts
since energy absorption properties can be considered early on in the design process.
Yhteentörmäykset palveluaslusten ja öljyntuotantotasanteiden välillä ovat todelli-
nenriskioffshoreöljyntuotannossa. Tästäjohtuenonsyytätutkiaongelmakenttää
ja minimoida mahdollisten yhteentörmäysten vaikutukset.
Tämä diplomityö tutkii palveluaslusten ja öljyntuotantotasanteiden yhteentör-
mäyksiä ja niihin liittyviä voimia analyyttisellä menetelmällä. Tässä työssä
keskitytään erityisesti analysoimaan jäätä murtavien palvelualusten muodon-
muutosvoimia ja muodonmuutosenergiaa. Teoreettistä aineistoa tutkimalla
rajataan ongelmakenttää ja luodaan laskentatyökalu, jonka avulla voidaan laskea
laivan muodonmuutosvoimia ja muodonmuutos energia. Tässä diplomityössä
NORSOK-standardi valittiin referenssi tasoksi sallituille muodonmuutosvoimille.
Suoritettiin tapaustutkimus perustuen kehitettyyn laskentatyökaluun ja jo
rakennettuun jäätä murtavaan palvelualukseen. Alkuperäisen aluksen geometriaa
muokattiin, jotta saavutettaisiin suotuisammat muodonmuutosenergiaominaisu-
udet. Tutkimuksen tulokset osiottavat, että alkuperäinen geometria ylittää
NORSOK standardin asettamat muodonmuutosvoimarajoitukset. Tulokset osoit-
tavat myös, että muokatulla geometrialla on selkeästi paremmat muodonmuutos
ominaisuudet ja se täyttää NORSOK-standardin asettamat vaatimukset.
Kehitetyllä laskentatyökalulla tulee olemaan arvoa tulevissa laivan konseptikehi-
tysprojekteissa. Näissä työkalua voi hyödyntää niin, että jo aikaisessa vaiheessa
huomioidaan muodonmuutosvoimat ja energianan absrbointiominaisuudet.