I examine the discursive construction of the pedagogical ideology in the Finnish museum education discourse. The data consists of texts published in the Finnish online art journal Mustekala. I believe that currently, the Finnish museum discourse produces demands that diminish the meaning of pedagogy and work for the public in museums, in addition to administrating difference and inequality among the museum professionals themselves.
I have used the Derridian deconstructive analysis as a theoretical tool to examine the contradictions within the discourse. The data analysis is conducted along with theoretical body of work on museum education employed mainly by Carmen Mörsch (2011, 2013) and Kaija Kaitavuori (2011b, 2013).
The cornerstone of this thesis is my wish to understand the ideology of institutions which collect, preserve and study, in addition to interpreting and exhibiting our cultural heritage and society through art. This thesis tackles the two last mentioned. In this respect, the research focuses on examining the in-between space and intertwining of curatorial and educational practices and ideologies in the Finnish (art) museum context. Thus my research questions are how do the informants of my research data – the art professionals – define the meaning of pedagogy in an exhibition context? and; How does the way of understanding the meaning of pedagogy connect the curatorial and educational working ideologies?
Tutkin pedagogisen ideologian diskursiivista rakennetta suomalaisessa museokasvatuskeskustelussa. Tutkimusaineisto koostuu Mustekala kulttuuriverkkolehdessä julkaisuista teksteistä. Minusta tuntuu, että tällä hetkellä diskurssissa esitetyt vaatimukset pedagogiikkaa kohtaan heikentävät pedagogiikkan ja yleisötyön merkitystä museoissa. Tämän lisäksi se kas-vattaa ja ylläpitää käsitystä museoammattilaisten erilaisuudesta ja eritasa-arvoisuudesta.
Olen käyttänyt Derridan dekonstruktiivista analyysia teoreettisena välineenä tutkies-sani diskurssin sisältämiä ristiriitoja. Kuljetan museokasvatuksen teoreettista viitekehystä aineiston analyysin tukena pääasiassa Carmen Mörschin (2011, 2013) ja Kaija Kaitavuoren (2011b, 2013) teoksiin viitaten.
Tämän gradututkielman kulmakivi on ollut haluni ymmärtää niiden instituutioiden ideologiaa, jotka keräävät, säilöö ja tutkii sekä tulkitsee ja näyttää kulttuurista perintöä ja yhteiskuntaa taiteen kautta. Tämän tutkielman fokus on kahdessa viimeksi mainitussa. Näin ollen tutkielma keskittyy tutkimaan kohtia, joissa kuratoriaaliset ja pedagogiset käytännöt ja ideologiat limittyvät tai kietoutuvat suomalaisessa (taide) museokontekstissa. Siten esitän tutkimuskysymyksenäni miten aineistoni tietolähteet, taiteen ammattilaiset, määrittelevät pedagogiikan merkityksen näyttely kontekstissa? ja; Miten käsitys pedagogiikasta yhdistää saattaa yhdistää kuratoriaaliset ja kasvatukselliset työideologiat?