Helsingin uusi Yleiskaava on valmisteluvaiheessa
ja Helsingin väkiluvun oletetaan kasvavan
vuoteen 2050 mennessä 860 000 asukkaaseen.
Helsinkiä kehitetään raideliikenteeseen tukeutuvana
verkostokaupunkina ja kasvua suunnataan
myös itäiseen saaristoon. Saaristoraitiotielinjaus
yhdistää Laajasalon Vuosaareen, Vartiosaaren ja
Ramsinniemen kautta. Taloudellisesti kannattavan
pikaraitiotien rakentaminen edellyttää 3000
asukasta Ramsinniemessä ja 5000-7000 asukasta
Vartiosaaressa. Mitoitusperiaatteena käytetään
eurooppalaista pikaraitiotien suunnittelun
standardia.
Diplomityön suunnittelualue on Ramsinniemi,
joka rajautuu suurimmaksi osaksi mereen ja vain
poihjoiskärjessä on yhteys mantereelle. Ramsinniemessä
on merkittäviä luonto- ja rakennushistoriallisia
arvoja. Ramsinniemen imagon muodostavat
kallioiset rannat ja suuret korkeuserot,
ilmasto, sekä ympäröivän kaupunkirakenteen
läheisyys. Suunnitelmassa korostetaan alueen
luonnetta ja Ramsinniemesta muodostuu omaleimainen
asuinalue Saaristoraitiotien varrella.
Uutta asuinrakentamista on lähes 140 000 k-m2.
Asuinkorttelit ovat tehokkaita ja kerrosluku vaihtelee
IV-X. Korkeimmat rakennukset Ramsintorin
ympäristössä ovat X-XII-kerroksisia. Asuntojakauma
on monipuolinen ja kaupunkimainen.
Autopaikoitus on keskitetyissä pysäköintilaitoksissa.
Suunnitelmassa on 3600 k-m2 palveluita
ja liikerakentamista, joka painottuu merelliseen
virkistykseen palvellen alueen asukkaita ja veneilijöitä.
Venelaitureiden yhteydessä toimii kahviloita,
näyttelytiloja ja ravintola. Palvelut keskittyvät
alueen keskeisesti sijaitsevan Ramsintorin ympäristöön,
sekä Etelä- ja Pohjoissatamiin.
Tiiviin korttelirakenteen ansiosta Ramsinniemen
virkistysalueet säilyvät yhtenäisinä ja rakentamisen
aikaisen maanmuokkauksen haitat vähenevät.
Asuinkortteleista avautuu näkymiä merelle
ja yhteys ympäröivään luontoon eikä laajoja
rakennettuja piha-alueita tarvita. Tehokkain rakentaminen
keskittyy enintään 400 metrin etäisyydelle
suunnittelualueen keskellä sijaitsevalta
pikaraitiotiepysäkiltä. Pyöräilyn ja jalankulun sujuvuus
ovat etusijalla ja kynnys joukkoliikenteen
käyttöön pysyy matalana. Pikaraitiotiepysäkin
yhteydessä on polkupyörien liityntäpysäköintialue,
joka parantaa Ramsinniemen asukkaiden
yhteyttä julkiseen liikenteeseen. Alueen läpi kulkee
pyöräilyn laatukäytävä siltoja pitkin Helsingin
keskustaan saakka.
Helsinki City Planning Department is preparing
a new general plan and the starting point for the
vision is the population projection, according to
which Helsinki will have around 860,000 inhabitants
in 2050. In the future Helsinki will be a network
city, with several centers combined by rail
traffic. One of the new construction areas is the
eastern island district. A new tramline will combine
Laajasalo to Vuosaari via Vartiosaari and
Ramsinniemi. The economically profitable tramline
requires 3000 inhabitants in Ramsinniemi and
5000-7000 inhabitants in Vartiosaari, which is the
European standard a basis for planning a express
tram system.
The planning area of this thesis is located in Ramsinniemi
and is mainly surrounded by the sea. The
connection to the continent is from the northern
part of the area. The historical value of both Ramsinniemi’s
architecture and nature is significant
and the area is characterized by rocky shores, big
hight differences, typical climate and the vicinity of
the surrounding town. All these features are emphasized
in this plan, forming a unique residential
area along the new tramline in the island district.
The new housing volume is nearly 140 000 m2. The
housing blocks will be constructed densely. The
number of floors in the blocks vary from four to
twelve. The highest buildings, with 10-12 storeys,
are situated at Ramsintori. The residential mix is
varied and urban in character. Street level spaces
contain working and common spaces and parking
is shared and centralized. The plan contains
3600 m2 of services and a new workplace facilities.
These quarters contain mainly marine recreation
and outdoor activities for inhabitants and
boaters. Cafés, exhibition space and a restaurant
are located within the marina.
Because of the compact structure, more of the existing
landscape areas can be ratained and the
drawbacks of the heavy preconstruction phase
are decreased. Wide yard areas are not needed.
From the housing blocks there are views to the
sea and a direct connection to the surrounding nature.
The densest construction is concentrated at
a maximum of 400 meters from the tram stop and
around the square which is located at Ramsintori.
The plan emphasizes the fluency of bycycle and
pedestrian routes and lowers the threshold to use
the public transport. Within the tram stop there
are parking spaces for bicycles which improve
the connection of the inhabitants to public traffic.
Baana, a high quality cycling route goes through
Ramsinniemi along the new bridge, all the way to
the Centre of Helsinki.