Työntarkoituksenaolitutkiamahdollisuuksiaedistääkysyntäohjautuvaa autonomista tieliiken- nettä äly liikenteen tietoteknisten sekä hallinnollisten ratkaisujen avulla siten, että ilman kuljettajaa toimivienautonomistenautojenyleistymineneijohtaisiyksityisautojen ulkoishaittojen kasvuun. Uudenlaiset kysyntäohjautuvat liikennemuodot voivattarjota perinteistäjoukkoliikennettä joustavamman ja yksityisautoilua edullisemman matkustustavan. Viime vuosina useat toimijat ovatjulkistaneetkorkeastiautomatisoitujen henkilöautojen kehitysprojekteja, jotka tähtäävät täysin ilman kuljettajaa liikkuvien autonomisten autojen kehittämiseen. Automatisoiduilla au- toillavoiollamerkittäväpositiivinenvaikutuskysyntäohjautuvanliikenteen hintaan ja käytettävyyteen. Automatisoidut autot voivat kuitenkin vapaamman käytettävyytensä ansiosta lisätä yksityisautoilunliikennesuoritettajanäinollentieliikenteen ulkoishaittoja. Liikennepoliittisten tavoitteidentukemiseksijatieliikenteenulkoishaittojen lisääntymisen hillitsemiseksi työn kannalta keskeiseen asemaan nousi kysyntäohjautuvan autonomisen tieliikenteen tilauspalvelun edistäminen.
Työssä tunnistettiin haasteita ja määriteltiin tavoitteita tilauspalvelun ja autonomisen tieliikenteen yhdessä muodostamalle kokonaisuudelle. Haasteet ja tavoitteet perustuvat kirjallisuus- ja haastatteluaineistoihin, joiden pohjalta tarkasteltiin kysyntäohjautuvan liikenteen ja automatisoitujen autojen nykytilaa ja luotiin katsaus matkan suunnittelu- ja tilausjärjestelmiin.
Tulevaisuuskuvan yhteydessä määriteltiin järjestelmäkokonaisuus,joka vastaa työssä muodostettuihin tavoitteisiin. Esitetty tilauspalvelu mahdollistaa kaikkien toiminta-alueensa kysyntäohjautuvien liikennemuotojen käyttämisen yhteisen sähköisen tilausjärjestelmän avulla. Järjestelmä- kokonaisuudellaonpotentiaali vähentää huomattavasti yksityisautoilun ulkoishaittoja ja ohjata automatisoituja autoja käytettäväksi osana kysyntäohjautuvaa liikennettä, mutta vaikutukset riippuvatsaavutettavasta markkinaosuudesta. Tulevaisuuskuvan yhteydessä esitettiin toimenpiteet tilauspalvelun edistämiseksi ja järjestelmää koskeviin haasteisiin vastaamiseksi.
Modern on-demand transportation services offer a more flexible mode of transportation compared to traditional public transportation while simultaneously being more affordable than owning and operating a private vehicle. Moreover, several automotive and technology companies have released information about self-driving car development projects that aim to develop completely autonomous road vehicles in the near future. Autonomous road vehicles hold great potettial for revolutionizing on-demand transportation services and remodeling such services to become even more convenient, flexible, and affordable for the end user. However, as self-driving cars enable a myriad of currently unviable use cases and individual mobility to a wider demographic than traditional automobiles, self-driving cars can possibly increase the overall vehicle kilometers traveled and thus the external costs of road transportation imposed on society. The object of the thesis is to evaluate the possibilities of advancing on-demand autonomous road transportation with IntelligentTransportationSystems(ITS)and administrative based solutions in order to curbthe increaseofexternal costs ofroad transportation causedby autonomous road vehicles. Accordingly, advancement of a digital mobility marketplace for on-demand autono- mous road transportation became an essential aspect of the study.
Various aims and challenges for the mobility marketplace were recognized based on an extensive literaturereview and six interviews of experts in the field of ITS. Originating from these aims, a model was formulated for a digital mobility marketplace for on-demand autonomous road trans- portation. The mobility marketplace would enable a user to utilize all the on-demand transportation modes within a given area of operation through a common digital user interface. The system has a potential to drastically lower the external costs of road transportation and channel self- driving cars to be used as part ofon-demand transportation. However, the effects are dependent on the market penetration of the system. To adv ance the mobility marketplace and to respond to the challenges faced by the system a set of actionable items and measures was given.