Tutkielma kartoittaa informaalien oppimisympäristöjen mahdollisuuksia ja ongelmakohtia. Aineistolähtöisessä tapaustutkimuksessa YouTuben tutoriaalivideot toimivat opinnäytetyön havainnointiaineistona. Tekijä rajaa tarkastelun kohteeksi neljä opetusvideota, joita hän analysoi laadukkuuden, vastavuoroisuuden ja kokonaisvaltaisuuden näkökulmista. Tutkija syventää ymmärrystään aiheesta ja ilmiön eettisistä ulottuvuuksista tutkimusmatkansa aikana.
Informaalin ja formaalin oppimisen yhdeksi keskeiseksi eroksi ilmenee motivaatioiden eroavaisuudet. Formaalissa opetuksessa motivaatio on usein ulkopuolelta tulevaa, kun taas informaaleissa ympäristöissä yhteisenä tekijänä on usein oppijan sisäinen motivaatio.
Tekijä analysoi videoissa tapahtuvaa opettamista oman oppimisprosessinsa kautta, havainnoiden tarkasti videoita ja omia kokemuksiaan. Oppimiskokeilujen myötä tekijän ennakko-oletukset tutoriaalien informaalista opetusmuodosta syventyvät. Tekijä havaitsee, että YouTuben oppimisympäristö on myös ulkopuolisten esimerkiksi kaupallisten tahojen kontrolloima. Tutoriaalivideot nostattavat kysymyksiä opettamisen ja taidon käsityksistä. Tutkija pohtii, vaatiiko opettaminen käsityksen kasvattamisesta vai voiko kuka vain opettaa.
Tutkielmassa esitetään esimerkkejä informaalin ja formaalin oppimisen kohtaamisesta. Tekijä vertaa vallassa olevaa institutionaalista oppimisympäristöä epämuodollisempiin oppimisympäristöihin ja selvittää mahdollisuuksia näiden sovelluksista.