Huoletonta brändinhallintaa

 |  Login

Show simple item record

dc.contributor Aalto University en
dc.contributor Aalto-yliopisto fi
dc.contributor.advisor Ryynänen, Max
dc.contributor.author Lehtisalo, Jussi
dc.date.accessioned 2014-12-11T09:51:11Z
dc.date.available 2014-12-11T09:51:11Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.uri https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/14649
dc.description.abstract Tämä opinnäytetyö on bränditutkimus, jossa olen kyseenalaisin keinoin horjuttanut marginaalisen Circle-yhtyeen taakaksi muodostunutta brändiä, joka oli alkanut ohjailla ryhmän taiteellista ilmaisua liiaksi. Vuokrasin yhtyeen brändin toiselle taiteilijaryhmälle, ja Circle-bändi otti käyttöönsä uuden nimen Falcon. Brändinvuokrauksen kautta vapautin painolasteiksi muodostuneita mielikuvia ja odotusarvoja, jotka rajoittivat taiteellista liikkumatilaa. Julkaisin oman levy-yhtiöni Ektron kautta kolme eri albumikokonaisuutta, joiden vastaanottoa havainnoimalla saatoin vetää perusteltuja johtopäätöksiä. Brändinvuokraus aiheutti kiinnostusta ja epäuskoa kuulijakunnassa ja mediassa. Se myös vaikutti heikentävän Circle-brändin uskottavuutta. Halveksimalla brändien ylimitoitettua arvoa pyrin mitätöimään jo saavutetun ja tyhjentämään luomisen paineista ja odotuksista. Välinpitämättömällä kohtelulla onnistuin tuhoamaan elämäntyöni ja luomaan tyhjennetyt puitteet jonkin uuden ja toisen alkamiselle. Vuodessa tulin purkaneeksi sen, minkä määrätietoiseen rakentamiseen oli kulunut yli kaksikymmentä vuotta. Tässä tutkimuksellisessa teoksessa olen pamflettimaisesti pyrkinyt avaamaan näkökulman, jossa pyrin asettumaan taiteellisen sisällön puolelle ja kyseenalaistamaan yleisön, markkinoiden ja auktoriteettien toiveet ja odotukset. fi
dc.description.abstract This final thesis is a brand study that uses questionable methods to unsettle the brand of the marginal band, Circle, whose brand had started to dictate artistic expression too much. I leased Circle's brand out to another group of artists, and Circle changed its name to Falcon. By leasing the brand out, I abandoned the images and expectations that had turned burdensome and restricted artistic freedom. I released three albums through my own Ektro label, and observing their reception enabled me to draw justifiable conclusions. Brand leasing caused interest and disbelief in audiences and media. It also seemed to impair the credibility of the Circle brand. By looking down on the value of brands, I was trying to destroy what had been achieved and to remove pressure and expectations from artistic creation. With this project, I managed to destroy my life's work and to create empty frames for building something new. In this pamflet-like study I have tried to create a viewpoint, which enables me to take the side of artistic substance and to question the hopes and expectations of the market, audience and authorities. en
dc.format.extent 37
dc.language.iso fi en
dc.title Huoletonta brändinhallintaa fi
dc.title Reckless brand management en
dc.type G2 Pro gradu, diplomityö fi
dc.contributor.school Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu fi
dc.contributor.school School of Arts, Design and Architecture en
dc.contributor.department Taiteen laitos fi
dc.subject.keyword brändit fi
dc.subject.keyword brändinhallinta fi
dc.subject.keyword musiikki fi
dc.subject.keyword avantgarde fi
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:aalto-201412113197
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.type.ontasot Maisterin opinnäyte fi
dc.contributor.supervisor Ryynänen, Max
dc.programme fi


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search archive


Advanced Search

article-iconSubmit a publication

Browse

My Account